جراحی بینی تنها به اجرای فرایند در اتاق عمل ختم نمی شود. این فرایند یک پروسه زنجیروار است که اجرای دقیق هر مرحله از فرایند، از مهم ترین مرحله یعنی انتخاب بهترین جراح بینی گرفته تا مراحل جزئی تر از قبیل ماساژ بعد از عمل بینی ، همگی به منزله دانه های زنجیری هستند که حذف یکی از آن ها ما را از رسیدن به سر منزل مقصود یعنی خلق یک بینی زیبا و تحسین برانگیز باز می دارد. دکتر علی جاودانی ، عمل رینوپلاستی را به منزله یک همکاری مشترک بین خود و بیمار تعریف کرده و با شرح دقیق مراحل مختلف این پروسه درمان و ارائه یک چشم انداز وسیع به بیمار و گسترش دادن دامنه آگاهی او ، تلاش می کند تا با بالاتر بردن کیفیت این همکاری ، تابلوی نقاشی بینی زیبای بیمار خود را همچون یک اثر هنری ماندگار ، بی نظیر و بی بدیل نماید.

 

ماساژ بعد از عمل بینی - دکتر جاودانی

در این عمل ، معمولاً فرایند اوستئوتومی انجام می شود به این معنی که استخوان بخش فوقانی بینی شکسته شده و جمع می شود. بنابراین در طول 10 روز اول بعد از جراحی ، معمولاٌ بیمار تورم شدیدی را تجربه می کند. در طول این مدت ، پوست روی غضروف و استخوان ، ملتهب است. بنابراین ، مایعی بین پوست و استخوان یا عضلات بینی شکل می گیرد. این مایع در طول 10 روز اول بعد از عمل ، به اوج خود می رسد و به شکل تورم دیده می شود.

سپس ، بعد از سپری شدن این دوره ده روزه ، تا پایان ماه دوم ، پوست شروع به کلاژن سازی می کند و مایع حبس شده در بافت بینی ، به تدریج کاهش یافته و به کمک چسب بینی و نیز ترمیم عضلات و استخوان ها رفع می شود و به این ترتیب ، شاهد کاهش تورم خواهیم بود.

فهرست مطالب

فواید ماساژ بینی بعد از عمل

هر توصیه ای که از سوی بهترین جراح بینی برای دوره نقاهت و مراقبت های بعد از عمل بینی به شما ارائه می شود ، قطعا در نتیجه و بهبودی سریع تر شما تاثیر مثبتی دارد. در خصوص ماساژ دادان دماغ پس از عمل هم به همین منوال است. در ادامه به مهمترین فواید ماساژ بینی بعد از جراحی می پردازیم :

  • تسریع روند بهبودی و فرم گیری بهتر بینی
  • کمک به کاهش ورم و کبودی ایجاد شده با تحریک خونرسانی به آن ناحیه
  • کاهش درد

طریقه استاندارد ماساژ بعد از عمل بینی

آموزش دادن روش استاندارد ماساژ بینی بعد از عمل ، بسیار حائز اهمیت است. چون اگر شما از نحوه ماساژ دادن بینی گوشتی یا استخوانی آگاهی نداشته باشید ، ممکن است به بینی تان آسیب بزنید. رایج ترین و استانداردترین روش ماساژ بعد از عمل بینی ، ترکیبی از ماساژ بخش استخوانی بینی و ماساژ پشت بینی می باشد.

  1. نخست دو انگشت خود را با کرم مرطوب کننده ، مرطوب کنید. به طوریکه انگشت با ملایمت پوست بینی را لمس کند. سپس سر خود را اندکی به عقب بچرخانید.
  2. بینی را با سه انگشت نگه دارید و از پایین به بالا یعنی از بالای نوک بینی به سمت بالای بینی ، انگشتان را حرکت دهید. این کار را دو بار تکرار کنید.
  3. دو انگشت سبابه یا دو انگشت شست را در طرفین بینی در راستای دیواره های پهلویی بینی در ناحیه ای که به گونه ها متصل می شود قرار داده و به سمت بالا حرکت دهید به طوریکه پوست به سمت گونه ها کشیده شود. این کار را دو بار انجام دهید. توجه داشته باشید که انگشتان نباید به صورت بچسبد. آنها باید به طور کامل در راستای بینی باشند.
  4. مرحله 2 را دوباره تکرار کنید و سپس وارد سیکل شماره 3 شوید. این کار را به مدت 1 دقیقه انجام دهید.

انواع ماساژ بینی بعد از عمل

به  طور کلی سه نوع ماساژ بعد از عمل بینی وجود دارد. بر حسب نوع بینی ( گوشتی یا استخوانی بودن ) شکل بینی بعد از عمل و هدف مورد نظر از انجام جراحی ، تکنیک های مختلفی برای ماساژ بعد از جراحی بینی به کار برده می شود. یکی از روش های زیر یا ترکیبی از آن ها می تواند برای شکل خاصی از بینی ، مناسب باشد. تشخیص نوع ماساژ بینی ، به صلاحدید پزشک وابسته است و اوست که تعیین می کند چه نوع ماساژی برای بینی شما مناسب است. بنابراین از انجام این کار در منزل بدون مشورت با جراح ، خودداری کنید چون ممکن است با اجرای نادرست آن باعث آسیب زدن به بافت غضروفی و استخوانی بینی که معمولاً تا دو هفته بعد از جراحی ، هنوز نرم هستند شوید. برای درک بهتر این مفاهیم ، دکتر علی جاودانی ، اغلب به شرح آناتومی بینی برای بیماران خود می پردازد.

انواع روش های ماساژ بینی بعد از عمل به شرح زیر می باشد:

  • ماساژ بخش استخوانی بینی

این بخش در بالای بینی قرار گرفته است. استخوان اصلی بینی ، استخوانی است که به استخوان های آرواره ای و جلویی متصل می شود.

در این روش ماساژ بعد از عمل بینی ، بر روی بخش استخوانی بینی و دیواره های جانبی آن تمرکز می شود.

اگر ماساژ بعد از جراحی بینی با هدف تسکین تورم کلی بینی و رفع مایعات میان بافت های بینی انجام می شود ، دو انگشت را بر روی طرفین بینی قرار دهید ، سپس به آرامی بینی را به سمت گونه ها و اطراف بینی ماساژ دهید.

البته ، گاهی ماساژ دادن با هدف رفع تورم یکطرفه بینی یا شیب جرئی سپتوم بینی بعد از جراحی انجام می شود. در طول ماساژ دادن بینی ، به هیچ وجه نباید نوک و پشت بینی را لمس کنید. با انگشت سبابه یک طرف بینی را نگه دارید. سپس یک فشار ملایم را بر روی طرفی از بینی که متورم و کج است وارد کنید. این ماساژ دارای تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی کاهش التهاب کلی بینی ، التهاب یکطرفه بینی و نیز رفع انحراف بینی بعد از جراحی دارد.

  • ماساژ پشت بینی

فاصله بین فرورفتگی بالای بینی یعنی محل اتصال استخوان بینی به استخوان پیشانی تا نوک بینی ، پشت بینی نامیده می شود. اتصال استخوان به عضلات بینی نیز محلی است که معمولاً قوز بینی در آن شکل می گیرد.

در فرایند ماساژ پشت بینی ، با یک انگشت از قسمت انتهایی بینی ماساژ دادن را آغاز کرده و به سمت نوک بینی ، رو به بالا پیش بروید. نواحی دارای پیش آمدگی بیشتر ، باید بیشتر ماساژ داده شوند. این حرکت در صاف کردن پشت بینی و از بین بردن قوز بینی بسیار موثر است. بنابراین این نوع ماساژ بعد از عمل بینی معمولاً برای از بین بردن برآمدگی استخوان بینی بعد از جراحی یا رفع فرورفتگی شکل گرفته بعد از عمل ، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ماساژ نوک بینی

بخش تحتانی هرم بینی ، که از غضروف ساخته شده است ، نوک بینی نامیده می شود. ماساژ نوک بینی همانطور که از نام آن پیداست ، تنها در نوک بینی انجام می شود. شما باید دو انگشت سبابه را در طرفین نوک بینی قرار داده و به آرامی به سمت رو به بالا پیش بروید. این تکنیک تحت عنوان ماساژ بینی بعد از عمل معروف است و معمولاً به دست جراح در مطب ، بر روی بینی های گوشتی با پره های بزرگ و پهن به منظور کاهش دادن التهاب و نزدیک کردن پوست به غضروف انجام می شود. در برخی موارد ، باله های بینی نیز به همین روش ، ماساژ داده می شوند.

ماساژ بعد از جراحی بینی ، چند روز بعد از جراحی آغاز می شود؟

ماساژ بینی از ابتدای ماه دوم بعد از جراحی ، باعث می شود که لنف و مایع میان بافتی ، در مسیری به سمت سایر بخش های صورت شروع به حرکت کرده و در بین پوست و غضروف بینی باقی نمانند. مزیت ماساژ دادن بینی علاوه بر هدایت مایع به بخش های دیگر صورت ، پیشگیری از شکل گیری فیبروز و لخته های خون ناشی از ترشح مایع لنف می باشد. بنابراین ، ماساژ بینی بعد از عمل یک راه حل موثر برای آندسته از افرادی محسوب می شود که در نوک بینی خود احساس سفتی کرده و بینی آنها بعد از جراحی ، چسبناک شده است. علاوه بر موارد فوق ، اهمیت ماساژ بعد از عمل بینی را می توان به شکل دهی بینی و حذف مشکلات ظاهری جزئی که ممکن است بعد از جراحی ایجاد سود ، نسبت داد. ماساژ دادن تهاجمی و غیر ملایم می تواند باعث بروز اختلالاتی در فرایند بهبود شود. برای مثال ، استخوان های سپتوم بینی و گرافت های نوک بینی ممکن است در اثر ماساژ تهاجمی ، تغییر موقعیت داده و از جای خود خارج شوند. ولی ماساژ دادن ملایم بینی و با رعایت اصول شرح داده  شده و توصیه شده توسط جراح بینی ، می تواند در خلق نتیجه زیبا و ماندگار در تمام طول عمر بیمار ، دخیل باشد.

تا چه مدت بعد از عمل باید بینی را ماساژ داد؟

طول مدت ماساژ بینی بعد از عمل به دو فاکتور وابسته است. نخست اینکه چه بخشی از بینی باید ماساژ داده شود و دوم اینکه چه گزینه ای از سوی پزشک انتخاب می گردد. ولی در حالت استاندارد ماساژ بعد از جراحی بینی ، می تواند سه بار در روز ، هر بار به مدت 1 دقیقه انجام شود. انجام این کار به مدت 6 ماه با هدف دستیابی به بهترین نتیجه توصیه می شود.

بهترین زمان ماساژ بینی بعد از عمل

زمان شروع ماساژ بعد از عمل بینی باید از ابتدای ماه دوم بعد از جراحی باشد. این بدان معناست که بهتر است صبر کنید تا تورم و التهاب اولیه شکل گرفته در اثر رینوپلاستی ، فروکش کند. در برخی جراحی های بینی ، استخوان ها شکسته می شوند. بنابراین بعد از جراحی ، غضروف و استخوان هنوز خیلی نرم هستند و باید با احتیاط آنها را لمس کرد.

آیا ماساژ بعد از عمل بینی درد دارد؟

زمانی که بسیاری از بیماران دکتر علی جاودانی بهترین دکتر بینی تهران در زمان مراجعه به مطب برای ماساژ بینی مراجعه می کنند ، اغلب اولین سوالی که می پرسند این است که آیا ماساژ بعد از جراحی بینی درد دارد؟ پاسخ پزشک به این بیماران این است که ماساژ بینی به هیچ وجه دردی ندارد و اگر هم باعث بروز درد یا سوزش در بخشی از بینی شود این بدان معناست که شما در حال اجرای ماساژ بینی به روش نادرست هستید. بنابراین هیچ جای نگرانی وجود ندارد چون پزشک فرایند ماساژ دادن بینی را به درستی انجام می دهد و به این ترتیب ، بیمار ، هیچ دردی را تجربه نخواهد کرد.

آیا ماساژ دادن بینی باعث کوچک تر شدن آن می شود؟

ماساژ بعد از عمل بینی چوب جادوگری نیست که بخواهد معجزه کند و باعث کوچک شدن بینی شما شود ولی در شکل دهی به بینی ، مانند چسب زدن به بینی ، موثر واقع می شود. برخی ناهنجاری ها در شکل بینی از قبیل بلند بودن بیش از حد بینی یا بزرگ بودن استخوان ها را نمی توان با ماساژ دادن تغییر داد.

آیا ماساژ بینی بعد از عمل خطرناک است؟

با توجه به اینکه عمل جراحی بر روی بیشتر بخش های صورت اثر می گذارد ، بهتر است کار ماساژ بعد از جراحی بینی را با ملایمت انجام دهید. شما باید حداقل 8 هفته دست نگه دارید تا برش ها و استخوان های بینی به طور کامل بهبود پیدا کنند. بنابراین تا زمان صلاحدید پزشک ، به هیچ عنوان اقدام به ماساژ دادن بینی نکنید.

روند ماساژ بعد از جراحی بینی و گوشتی متفاوت است ؟

به دلیل تفاوت در ساختار این دو نوع دماغ ، مشخصا نمی توان به یک صورت آن ها را ماساژ داد. به طور مثال پس از عمل بینی گوشتی ، ورم بیشتری نمایان می شود؛ بدین ترتیب دکتر در آموزش نحوه ماساژ دادن هدف دارد تا ورم سریع تر کاهش پیدا کند. حال در عمل بینی استخوانی اگر استخوان شکسته شده باشد ، کبودی بیشتری در صورت ظاهر می شود. بنابراین پزشک در تلاش است که با ماساژ به رفع این عامل در زمانی کوتاه کمک کند.

امتیاز دهید