عمل بینی به پایان رسیده و بینی جدید شما با اندازه و شکل جدید و تناسب و تعادلی زیبا بر روی صورت تان می درخشد. اما شاید ورم بینی که عارضه جانبی اجتناب ناپذیر بعد از عمل است ، تا حدودی شکل واقعی بینی را پوشش دهد. پس توصیه دکتر علی جاودانی بهترین جراح بینی تهران به شما این است که در طول دوره ریکاوری صبور باشید و دستورالعمل های مربوط به کنترل ورم بینی بعد از عمل را با دقت دنبال کنید تا بتوانید شاهد زیباترین نتیجه از فرایند درمان خود باشید. پزشک معمولاً قبل از عمل جراحی بینی ، با استفاده از تکنولوژی تصویر سازی سه بعدی ، تصویری مجازی از نتیجه عمل شما را خلق می کند. تاثیر مثبت این فرایند ، داشتن تصویری از نتیجه واقعی جراحی قبل از فروکش کردن تورم می باشد.

ورم بینی بعد از عمل - دکتر جاودانی

فهرست مطالب

علت ورم بینی بعد از جراحی چیست؟

متورم شدن بینی تقریباً بلافاصله بعد از عمل آغاز می شود. ورم شکل گرفته در بینی را می توان به دو دلیل نسبت داد. یکی ضربه های وارد شده به بینی در حین تغییر شکل دادن آن و دیگری ، احتباس مایع. هر دوی این موارد در طول زمان با سپری شدن دوره بهبود ، فروکش کرده و رفع می شوند. فرایند فروکش کردن ورم بینی بعد از عمل یک روند تدریجی است بنابراین هیچ جای نگرانی برای آن وجود ندارد چون به مرور زمان به طور خودبخود رفع می شود. در طول چند هفته اول بعد از عمل ، بخش عمده ورم بینی از بین می رود و فاز دوم فروکش کردن تورم در طول چند ماه بعدی اتفاق می افتد. زمان مورد نیاز برای از بین رفتن ورم بینی بعد از جراحی دماغ گوشتی در مقایسه با دماغ استخوانی بیشتر است.

انواع ورم بینی بعد از عمل

به طور کلی بعد از عمل بینی اولیه و عمل ترمیمی بینی ، دو نوع تورم ایجاد می شود. نوع اول ورم مستقیم بعد از عمل که به دلیل فشار های هنگام جراحی ایجاد می شود و بعد از آن ورم های طولانی مدت که به دلیل جمع شدن مایعات به وجود می آید. ورم هایی که مستقیماّ بعد از عمل مشهود هستند و بعد از التهاب ناشی از راینوپلاستی ایجاد می شوند. این نوع ورم ممکن است شبیه به کبودی نیز به نظر برسد.

درحالی که ریکاوری همه ی بیماران متفاوت می باشد ، درجه این نوع از ورم می تواند به تکنیک استفاده شده برای جراحی مربوط باشد. بهترین تکنیک برای کاهش احتمال رخ دادن این نوع ورم استفاده از یک برش دقیق و کوچک در بافت بینی است. همچنین هیچ تفاوتی میان دو نوع انجام عمل باز یا بسته در تورم بعد از جراحی وجود ندارد و در هر دو مورد ورم مشاهده می شود.

تکنیک های جراحی که باعث کاهش ورم می شوند

سوال اصلی این است که چه روشی باعث کاهش ورم بینی بعد از عمل می گردد ؟ طی عمل کردن دماغ پوست شما باید از روی استخوان و غضروف های زیر آن کنار برود. نکته ی مهم روشی است که با آن برداشتن پوست انجام می شود. و در این عمل هر میلیمتر از اهمیت بالایی برخوردارد است. مرحله ای که در آن پوست از روی غضروف برداشته می شود بسیار مهم می باشد ، اگر توجه کنید تغییرات میلیمتری در این مرحله می توانند تاثیر بسیاری داشته باشند. پزشک شما باید در این بخش از جراحی دقت زیادی به خرج دهد و تکنیک درست را انتخاب کند تا از ورم و کبودی بعد از عمل بکاهد.

هرچند نوع دوم تورم کاملا متفاوت است و دلیل دیگری دارد. در نوع دوم به علت جمع شدن مایعات زیر پوست ورم ها ایجاد می شوند ؛ زیرا بعد از جابجایی استخوان و غضروف هنگام جراحی پوست نیاز دارد تا شکل خود را تغییر دهد. پوست باید خود را قالب بر شکل و فرم جدید استخوان و غضروف ها بکند بنابر این مایعات زیر پوست جمع خواهند شد ، اما با گذشت چند ماه و به مرور زمان از بین می روند و بینی شما به فرم صحیح خود می رسد.

تایم لاین ورم بینی بعد از عمل و روند کاهش آن

یک هفته اول

بلافاصله بعد از جراحی ، زمانی که به خانه رسیدید ، استراحت کنید. چند بالش زیر سر خود بگذارید تا شدت ورم بینی کمتر شود. با قرار دادن کمپرس در نواحی اطراف بینی و چشم ها به کاهش ورم و کبودی کمک کنید. به سبب وجود پانسمان و اسپلینت ممکن است متوجه ورم موجود نشوید. این را هم بدانید که در رزوهای اول ، ورم پیش از وارد شدن به دوره بهبودی ، تشدید پیدا می کند.

دومین هفته ریکاوری

در این بازه وقتی گچ و اسپلینت برداشته شد ، به وضوح شاهد یک بینی متورم خواهید بود. علاوه بر ورم بینی بعد از عمل در نواحی چشم و گونه ها کبودی و ورم نیز دیده می شود. در این بازه اثرات جانبی گفته شده رفته رفته رو به بهبودی می روند.

هفته سوم و چهارم

هر چه به پایان ماه اول از دوره نقات نزدیک تر می شوید ، بخش بیشتری از ورم بینی هم برطرف می گردد. البته در این امر چنید عامل هم تاثیر گذارند که ضخامت پوست یکی از موثرترین فاکتورها به حساب می آید. هر چه پوست ضخیم تر باشد بهبودی ورم به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

2 تا 6 ماه بعد از جراحی بینی

در ین بازه زمانی بیش از 65 درصد ورم بینی و صورت برطرف شده اما همچنان ورم جزئی و متناوبی وجود خواهد داشت که تا پایان یک دوره یکساله برطرف می گردد.

نحوه خوابیدن و تاثیر آن در کنترل ورم بینی بعد از عمل بینی

قرار داشتن در یک موقعیت مناسب در هنگام خواب بعد از جراحی برای کنترل ورم بینی بسیار حائز اهمیت است. در طول خواب ، بهتر است تحت زاویه 35 تا 40 درجه قرار داشته باشید تا سر شما در مقایسه با بدن ، در موقعیت بالاتری قرار گیرد. می توانید به مدت یک هفته بر روی صندلی راحتی در حالت لم داده بخوابید. برای بالا آوردن سر ، از چند بالش استفاده کنید. خوابیدن در چنین موقعیتی باعث می شود که تورم و کبودی به شکلی متقارن و یکنواخت فروکش کند.

بعلاوه سعی کنید در هنگام خوابیدن شخصی در کنار شما نباشد تا ناخواسته باعث وارد آمدن ضربه به بینی نشود. همچنین از نزدیک کردن حیوانات خانگی به صورت خودداری کنید.  

تا چند وقت بعد از عمل جراحی ، بینی ورم دارد؟

ورم بینی بعد از عمل می تواند تا یک سال ماندگار باشد. میزان ماندگاری تورم به دامنه کار انجام شده بر روی بینی وابسته بوده و در برخی بیماران حتی تا بیش از یک سال نیز ادامه می یابد. البته بیماران می توانند بعد از یک هفته در جامعه حضور پیدا کنند. حدوداً 90 درصد تورم در طول 4 تا 8 هفته بعد از عمل ، فروکش می کند.

برای کاهش ورم بینی بعد از جراحی چه بخوریم؟

در طول 24 ساعت بعد از عمل حتماً غذاهای نرم میل کنید تا نیازی به جویدن غذا نباشد. بعلاوه ، در رژیم غذایی خود مخلوطی از پروتئین و کربوهیدرات بگنجانید تا ورم بینی بعد از عمل کاهش پیدا کند.

نوشیدن آب را فراموش نکنید و از مصرف بیش از اندازه الکل و کافئین خودداری کنید. خوردن غذاهای نرم را تا هفته اول بعد از عمل ادامه دهید. غذاهایی از قبیل ماست ، تخم مرغ آب پز ، سیب زمینی پوره جزو گزینه های پیشنهادی هستند. میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. میوه و سبزیجات ویتامین های مورد نیاز برای بدن برای بهره مندی از یک پروسه بهبود خوب را تامین کرده و به کاهش ورم بینی بعد از جراحی کمک می کند.

در طول هفته دوم ، معمولاً می توانید رژیم غذایی نرمال خود را از سر بگیرید. البته بدن بیماران مختلف با یکدیگر متفاوت است و باید به صدای بدن خود گوش بدهید. از خوردن غذاهای سفت و کرانچی اجتناب کنید.

یکی از مهم ترین سوالاتی که بیماران دکتر علی جاودانی از او می پرسند این است که از خوردن چه غذاهایی اجتناب کنیم. در طول هفته های اول بعد از عمل ، از خوردن غذاهایی که می دانید می تواند باعث بروز مشکل در بدن شما شود ، خودداری کنید.

از نوشیدن الکل ، به علت تاثیرات نامطلوب آن بر روی تشدید ورم بینی و کبودی خودداری کنید.

غذاهای پر ادویه و تند میل نکنید. البته هیچ جای شکی نیست که غذاهای پر ادویه پر از خواص مثبت هستند ولی در طول هفته اول برای اجتناب از تشدید عوارض جانبی بعد از عمل ، بهتر است از خوردن آنها خودداری کنید.

غذاهای شور را حذف کنید. نمک به میزان زیادی باعث تشدید تورم می شود و بهتر است برای دستیابی هر چه سریع تر به نتیجه نهایی درمان ، این ماده را تا مدتی از رژیم غذایی تان حذف کنید.

چسب زدن برای کنترل ورم بینی بعد از عمل

بعد از تکمیل فرایند جراحی ، بر روی بینی شما اسپلینت قرار داده می شود. باید تقریباً به مدت یک هفته این اسپلینت را بر روی بینی خود تحمل کنید. بعد از این دوره تقریباً 7 روزه ، پزشک اسپلینت را از روی بینی شما بر می دارد و به بینی شما چسب می زند. یکی از اهداف چسب زدن به بینی ، کمک به پوست بینی در سازگار شدن با شکل جدید چارچوب بینی بوده و هدف دیگر ، کمک به کاهش ورم بینی بعد از جراحی است. بازهم بر حسب نوع بینی مدت زمان مورد نیاز برای چسب زدن به بینی در بیماران مختلف ، متغیر است. این دوره اغلب بین 1 تا 3 ماه متغیر می باشد.

ورم بعد از عمل بینی استخوانی

بینی های استخوانی بر خلاف بینی های گوشتی اغلب دارای پوست نازکی می باشند. پوست نازک در بینی های استخوانی یک مزیت محسوب می شود و در نتیجه دامنه ورم در بینی های استخوانی اغلب در مقایسه با بینی های گوشتی کمتر است. به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که معمولاً بیماران دارای بینی های استخوانی ، ورم بینی بعد از عمل کمتری را تجربه کرده و نتیجه نهایی جراحی در مدت زمان کوتاه تری نمایان می شود.

ورم بعد از عمل بینی گوشتی

بینی های گوشتی به داشتن پوست ضخیم شهرت دارند. ضخیم بودن پوست باعث می شود که شدت ورم بینی بعد از عمل بیشتر باشد بنابراین معمولاً میزان زمان مورد نیاز برای فروکش کردن تورم در بینی های گوشتی طولانی تر است. گاهی تا یک سال زمان لازم است تا ورم بینی فروکش کند. هر چند به ظاهر ، کل تورم بینی فروکش کرده است ولی گاهی بافت های غضروفی بینی هنوز در حال طی مسیر فروکش کردن ورم هستند. ورم به دلیل احتباس مایعات بدن اتفاق می افتد که با گذر زمان و ترمیم شدن بخش های تحت درمان قرار گرفته ، از بین می رود.

درمان خانگی ورم بینی بعد از جراحی

برای کنترل ورم بعد از عمل جراحی بینی ، می توانید اقدامات خانگی زیر را انجام دهید.

  1. اولین و مهمترین نکته ، نوشیدن مقدار فراوان آب است. آب عملکردهای زیادی را در بدن انجام می دهد و برای فروکش کردن ورم بینی بعد از عمل بسیار مفید است. بدن انسان از 70 درصد آب تشکیل شده است و نوشیدن مقدار زیاد آب می تواند به دفع مواد بیهوشی و داروهایی که باعث بهم خوردن تعادل در عملکرد سیستم معده روده و احساس درد و ورم شود کمک کند. شما بهتر است بمنظور هیدراته نگه داشتن بدن و کاهش تورم ، روزانه 8 تا 12 لیوان آب بنوشید.
  2. از مکمل های آرنیکا و بروملائین استفاده کنید. این درمان های خانگی هموپاتیک به کاهش تورم و کبودی کمک می کنند. در رژیم غذایی خود مکمل هایی بگنجانید که به بدن شما در سپری کردن سریع تر دوره بهبود ، ترمیم بهتر زخم ها ، محدود کردن اسکار و کاهش خطر عفونت کمک کند.
  3. در طول دو روز اول بعد از عمل ، در فواصل 20 دقیقه ای ، بر روی گونه ها کمپرس سرد قرار دهید.
  4. از حمام آب داغ بعد از عمل اجتناب کنید. گرما باعث تشدید تورم می شود و به همین دلیل بهتر است از کلیه موقعیت ها از قبیل حمام آب داغ ، سونا ، جکوزی و سایر موقعیت هایی که باعث بالا رفتن سطح تورم در بینی می شود خودداری کنید.

علت ورم بینی در خواب بعد از عمل

شرایط آّب و هوا و نیز تغییر در کیفیت هوایی که تنفس می کنیم می تواند در تمام طول روز به صورت علائمی از تجربه گرفتگی در بینی نمود پیدا کند. این علائم معمولاً در طول شب تشدید می شوند و در اثر متورم و ملتهب شدن داخل بینی یا مسدود شدن آن با مخاط اتفاق می افتد. به مطالعه ادامه مطالب ادامه بدهید تا بیشتر با علت ورم و احساس گرفتگی بینی در طول شب بعد از عمل جراحی و راه های تسکین آن آشنا شوید.

زمانی که عمل راینوپلاستی انجام می دهید شاید در طول روز گرفتگی چندانی در بینی احساس نکنید ولی در طول شب حس کنید که بینی تان گرفته و نمی توانید از راه بینی نفس بکشید. معمولاً فاکتورهای محیطی و بیولوژیکی باعث تشدید ورم و گرفتگی بینی در طول شب می شود. برخی از این فاکتورها به شرح زیر می باشد:

  • موقعیت سر در زمان دراز کشیدن

وقتی در شب در حالت درازکش قرار می گیرید ورم بینی بعد از عمل شما تشدید می شود. وضعیت قرار گرفتن سر و گردن، مشکلات ساختاری را بوجود می آورد که جریان هوا در مجاری بینی را کاهش می دهد. دراز کشیدن در حالت کاملاً عمودی باعث می شود که مایعات سینوس نتواند از بینی تخلیه شود. هر قدر مایعات بیشتری در مجاری بینی جمع شود احساس گرفتگی در بینی افزایش خواهد یافت.

  • کیفیت نامطلوب هوا

اگر کیفیت هوای اتاق خواب تان خوب نباشد درطول شب احساس گرفتگی بیشتری در بینی خواهید داشت. مواد آلرژی زا از قبیل ذرات معلق، گرد و خاک و غیره در زمان خواب در هوا موجود می باشند. مخاط بینی این الاینده ها را جذب کرده و مجاری بینی حساس می شود به این ترتیب بافت بینی ملتهب شده و مخاط بیشتری را تولید می کند. ورم و تجمع مخاط اضافی در مجاری بینی منجر به ایجاد احساس گرفتگی در آن می شود.

  • تغییر جریان خون در حالت خواب

وقتی دراز می کشید، ورم بینی و گرفتگی آن تشدید می شود. دراز کشیدن باعث می شود که خون بیشتری به سر جریان پیدا کند. جریان خون اضافی می تواند باعث متورم شدن رگ ها در مجاری بینی شود. وقتی رگ ها متورم می شوند احساس گرفتگی بینی نیز تشدید خواهد شد.

چگونه می توان ورم بینی بعد از عمل در طول شب را تسکین داد؟

با توجه به اینکه ورم بینی و گرفتگی آن باعث می شود که نتوان یک تجربه خواب راحت شبانه را داشت، راهکارهایی وجود دارد که می توان به واسطه آنها ورم و گرفتگی بینی در طول شب، بعد از جراحی بینی را تسکین داد. شما می توانید تغییراتی در رژیم غذایی و محیطی که در آن استراحت می کنید ایجاد کنید تا احتمال ورم و گرفتگی بینی کاهش پیدا کند. برخی از این راهکارها شامل موارد زیر است:

  • در زمان خواب، سرتان را بالا بیاورید. وقتی دراز می کشید چند بالش در زیر سر بگذارید. این بالش ها باعث بالا آمدن سر می شود. دراز کشیدن در پوزیشنی که سر و گردن در یک زاویه باشد می تواند از نیروی جاذبه برای تخلیه مایعات سینوس کمک بگیرد.
  • از یک مرطوب کننده یا تمیز کننده هوا برای بهبود کیفیت هوا استفاده کنید. هوای خشک باعث خشک شدن مخاط بینی می شود. با استفاده از یک مرطوب کننده هوا می توانید هوای خشکی را که باعث تشدید ورم بینی می شود مرطوب کنید.
  • استفاده از یک تمیز کننده هوا نیز کمک می کند تا آلاینده ها از هوایی که نفس می کشید حذف شده و کیفیت تنفس شما بهبود یابد.
  • در طول روز آب زیاد بنوشید. هربار که نفس می کشید بخشی از مایعات بدن خود را از دست می دهید. هوای خشک می تواند با گرفتن رطوبت از پوست، گلو و بینی، مایعات بدن شما را بیشتر کاهش دهد. نوشیدن مقدار فراوان آب در طول روز می تواند به بدن کمک کند تا ذخیره آب کافی در طول شب داشته و پوشش داخلی بینی را مرطوب نگه دارد.  
5/5 - (1 امتیاز)