بالاخره موعد یکی از بزرگترین تجربیات زندگی فرا رسیده و سرانجام جراحی بینی شما به پایان رسیده است و شما بی صبرانه منتظرید تا نتیجه فرایند عمل خود و چهره جدید دوست داشتنی تان را به نظاره بنشینید. اما توصیه دکتر علی جاودانی ، بهترین جراح بینی در تهران به داوطلبین این جراحی این است که اندکی صبور باشند. هر چند هیجان و شور و شوق این تجربه زیبا ، کاملاً قابل درک است ولی با توجه به اینکه این عمل ، دارای عوارضی است که بخش لاینفک فرایند محسوب می شوند باید برای مشاهده نتیجه نهایی اندکی صبور بود. یکی از این عوارض ، کبودی بعد از عمل بینی می باشد که امروز به تشریح آن از زوایای مختلف خواهیم پرداخت و پاسخگوی سوالات احتمالی شما در این خصوص خواهیم بود.

کبودی بعد از عمل بینی - دکتر جاودانی

فهرست مطالب

نکاتی درباره تجربه کردن کبودی بعد از عمل بینی

تجربه کردن مقداری کبودی بعد از جراحی بینی ، اجتناب ناپذیر می باشد. اینکه چقدر کبودی بعد از عمل بینی اتفاق بیافتد ، یک تجربه کاملاً شخصی بوده و به تجربه جراح بینی ، گستردگی دامنه جراحی ، سن و ویژگی های ژنتیکی وابسته است. موضوع جالب توجه این است که برخی افراد کبودی بسیار جزئی را تجربه کرده یا اصلاً دچار کبودی نمی شوند. در نقطه مقابل این افراد ، بیمارانی هستند که دامنه تجربه کبودی در آنها بسیار وسیع بوده و لازم است جراح ، تدابیر خاصی را برای مدیریت و کنترل آن بیاندیشد. برخی فاکتورهای افزایش دهنده خطر بروز کبودی بعد از جراحی بینی شامل موارد زیر می باشد :

  • تجربه جراح
  • دامنه جراحی و تکنیک مورد استفاده
  • سن بیمار
  • ناهنجاری های خونریزی
  • استفاده از داروهای رقیق کننده خون قبل از جراحی
  • سیگار کشیدن و نوشیدن الکل

کبودی معمولاً در زیر و اطراف چشم ها اتفاق می افتد. این عارضه جانبی اغلب در طول 2 الی 4 روز اول بعد از جرحای بینی ، در بدترین وضعیت خود قرار داشته و معمولاً در طول یک دوره 1 الی 2 هفته ای فروکش می کند.

دوره بهبودی کبودی بعد از جراحی بینی

زمان بهبود یافتن کبودی های ایجاد شده پس از عمل بینی به فاکتورهای متعددی نظیر شدت ان و نحوه ریکاوری بدن بستگی دارد. به همین دلیل نمی توان به طور دقیق و مشخص گفت که همه افراد طبق یک زمانبندی شاهد رفع کبودی بعد از جراحی بینی هستند. اما می توان یک بازه زمانی به طور میانگین را در نظر گرفت که اکثر افراد در شرایط نرمال این دوره را سپری می کنند :

روزهای اولیه بعد از عمل :

بلافاصله پس از جراحی بینی ، کبودی نمود پیدا کرده و احتمال دارد در روزهای ابتدایی رو به افزایش رود. کبودی به صورت یک هاله قرمز رنگ بر روی پوست در محل جراحی شده و نوای اطراف ان نمایان می شوند.  بعد از چند روز که کبودی به طور کامل مشخص گردید ، به صورت هاله تیره رنگی بر روی پوست باقی می ماند.

5 روز بعد از عمل :

با گذشت روزهای متعدد از جراحی کردن دماغ ، بدن روند بهبودی را ادامه می دهد که به دنبال آن کبودی های ایجاد شده هم برطرف می گردند. پس از 5 روز  شاهد رفع بخشی از کبودی خواهید بود. هر چه این اثر رو به بهبودی می رود ، رنگ تیره قرمز و بنفش گونه آن روشن تر و یک هاله سبز رنگ تبدیل می شود.

کبودی بعد از یک تا سه هفته

با گذشت 7 الی 10 روز اثر کبودی به میزان بیشتری کم رنگ شده و به صورت هاله زرد رنگ در می آید.  در هفته های 2 الی 3 شمار زیادی از بیماران متوجه بهبودی و محو شدن کبودی به صورت کامل می شوند.

برای رفع کبودی بعد از عمل بینی چه بخوریم؟

سدیم یکی از موادی است که باعث احتباس مایع شده و به همین منظور باید در طول دوره ریکاوری بعد از عمل با هدف پایین آوردن سطح کبودی و تورم و کمک به بهبود سریع تر آنها ، از خوردن این ماده برای مدت زمان موقتی اجتناب کرد. سعی کنید حداقل به مدت دو هفته بعد از رینوپلاستی ، نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

آناناس را در غذایی خود بگنجانید. این میوه حاوی آنزیم طبیعی است که به انجام فرایند گوارش به شکلی مطلوب کمک می کند. بنابراین گنجاندن این ماده غذایی را در سبد غذایی تان بعد از جراحی فراموش نکنید.

رژیم غذایی بیمار بعد از عمل جراحی باید حاوی مقادیر فراوان گوشت بدون چربی ، ماهی ، آجیل و لبنیات باشد که در ساخت بلوک های سازنده برای ترمیم بافت و بهبود سریع تر و رفع کبودی موثر می باشند.

پماد برای رفع کبودی بعد از جراحی بینی

آرنیکا یک داروی گیاهی برای رفع کبودی است که گفته می شود دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد التهابی بوده و از انعقاد خون و کبودی جلوگیری کرده و می تواند در تسکین درد ، مفید واقع شود. این محصول اغلب به صورت پماد موصعی یا روغن برای درمان کبودی و تورم توصیه می شود.

علت کبودی بعد از عمل بینی

در طول جراحی ، رگ های خونی داخل و اطراف بینی ، گونه ها و اطراف چشم ها دچار آسیب دیدگی می شوند. وقتی خون در زیر سطح پوست به دام می افتد ، به صورت آبی یا بنفش نمایان می شود. با بهبود کبودی ، رنگ تغییر کرده و به سمت زرد و نهایتاً به طرف طیف نگ پوست متمایل می شود. همانطور که پیشتر اشاره شده ، فاکتورهای متعددی در تعیین دامنه کبودی بعد از عمل بینی دخیل می باشد که در اینجا به تشریح بیشتر آنها می پردازیم تا ببینیم چگونه این عوامل می توانند با کبودی بعد از جراحی بینی در ارتباط باشند.

1 . مهارت و تجربه جراح

یک جراح با تجربه و دارای بورد تخصصی جراحی ، عمل شما را به شکلی موفقیت آمیز تر تکمیل کرده و همین امر باعث می شود که تعداد رگ های خونی دچار آسیب دیدگی ، کمتر باشد. به حداقل رساندن سطح آسیب دیدگی ناحیه درمان ، یکی از مهم ترین چیزهایی است که می توان برای اجتناب از خطر کبودی بعد از جراحی بر روی آن تمرکز نمود.

2 . دامنه جراحی و تکنیک استفاده شده

رینوپلاستی گاهی شامل شکل دهی غضروف بینی ، جابجا کردن و شکل دهی مجدد استخوان های بینی ، در کنار برداشتن برداشتن بخشی از بافت نرم یا کلیه موارد فوق می باشد. هر قدر دامنه تغییرات و اصلاحات مورد نیاز در شکل دهی مجدد به بینی و رفع ایرادات آن بیشتر باشد ، احتمال بروز کبودی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

3 . سن و فاکتورهای ژنتیکی

با بالا رفتن سن ، رگ های خونی ، آسیب پذیر تر می شوند و پوست نازک تر می گردد. هر دوی این فاکتورها خطر کبودی را افزایش می دهد. عوامل ژنتیکی ، گردش خون و مواد غذایی مورد استفاده نیز بر روی کبودی بعد از عمل بینی ، تاثیر گذارند.

4 . استفاده از رقیق کننده های خون

قبل از جراحی پزشک به شما توصیه می کند تا مصرف رقیق کننده های خون یا داروهایی که خطر خونریزی را افزایش می دهد ، متوقف کنید. در زمان از سر گیری مصرف این داروها ، باید دستورالعمل ها و توصیه های پزشک را دنبال کنید.

5 . سیگار کشیدن

استعمال سیگار مویرگ های بدن را دچار اختلال کرده و جریان خون را کاهش می دهد. اگر سیگار استعمال می کنید ، نه تنها خطر بروز کبودی بیشتر بعد از عمل جراحی ، افزایش پیدا خواهد کرد بلکه این کبودی برای مدت زمان بیشتری ماندگار خواهد بود.

سیگار کشیدن خطر ترمیم نشدن بافت آسیب دیده یا شکل گیری بافت نکروز را افزایش می دهد. افراد سیگاری ، طبق توصیه جراح بینی باید یا استعمال سیگار را ترک کنند یا در صورت ناممکن بودن ترک سیگار برای آنها ، مدتی قبل و بعد از جراحی ، از استعمال آن خودداری کنند.

کبودی بعد از عمل بینی چند روز طول می کشد؟

کبودی اغلب در طول روزهای دوم تا چهارم بعد از عمل ، به شدیدترین حالت یا اصطلاحاً به اوج خود می رسد. تا پایان هفته اول ، متوجه می شوید که کبودی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. برای کمک به فروکش کردن سریع تر کبودی ، دنبال کردن نکات زیر بسیار مثمر ثمر واقع می شود.

  • دستورالعمل های بعد از عمل جراحی را دنبال کنید.

توصیه های پزشک برای هر بیمار ، جنبه سفارشی داشته و بر اساس موقعیت و ویژگی های هر فرد طراحی شده است. بنابراین به کار بستن دقیق آنها می تواند نتیجه قابل ملاحظه ای را در کاهش سریع تر کبودی بر جای گذارد.

  • سر خود را بالا نگه دارید.

بالا نگه داشتن سر نسبت به قلب در موقع استراحت کردن ، می تواند جریان خون به بینی را محدود کرده و احتمال به دام افتادن خون در مویرگ ها را به حداقل برساند. سعی کنید در زمان خوابیدن ، با قرار دادن چند بالش در پشت خود ، سر را در موقعیت بالاتری نگه داشته و در طول 1 الی 4 روز و شب اول ، تحت زاویه 45 درجه بخوابید.

  • استفاده از کمپرس سرد

کمپرس یخ یا کیسه های کوچک حاوی نخود منجمد و قرار دادن آنها بر روی گونه ها و زیر چشم ها بسیار مفید است. کیسه را در یک حوله تمیز بپیچید تا از پوست شما در برابر سرما محافظت به عمل آید. کیسه یخ را در فواصل 20 دقیقه ای هر بار به مدت 10 دقیقه در طول چند روز اول بعد از جراحی قرار دهید. به هیچ وجه کیسه یخ را مستقیماً بر روی بینی قرار ندهید.

  • از کرم های کاهش دهنده کبودی استفاده کنید.

آرنیکا ، کامفری ، کرم های ویتامین K وC می تواند در کاهش دادن کبودی موثر واقع شود. از هر یک از این محصولات ، طبق دستور پزشک ، دو بار در روز استفاده کنید.

  • از عینک زدن خودداری کنید.

گاهی شاید با خود فکر کنید استفاده از عینک آفتابی می تواند به پوشاندن کبودی کمک کند ولی باید بدانید که عینک زدن باعث وارد آمدن فشار بر روی پل بینی و گونه ها می شود. این فشار می تواند تورم و کبودی را ماندگار تر کند. در موارد حاد ، عینک می تواند باعث جابجا شدن استخوان های بینی شود.

امتیاز دهید