مراقبت های بعد از عمل بینی ، بعنوان یکی از بخش های لاینفک از فرایند عمل بینی ، مستلزم توجه و دقت عمل بالا در اجرای دقیق آن با هدف دستیابی به نتیجه ای مطلوب و رضایت بخش می باشد. دکتر علی جاودانی ، در طول جلسه مشاوره ، به شرح دقیق مراقبت های بعد از جراحی بینی برای بیمار خود پرداخته و با توجه به منحصر به فرد بودن ویژگی های هر بیمار ، طرحی سفارشی را برای این مراقبت ها ترسیم می کند. برخی از نکات و مراقبت های بعد از عمل بینی که در میان اکثر بیمارانی که تحت این جراحی قرار گرفته اند مشترک هستند و در ادامه مقاله به آن ها پرداخته شده است.

 

مراقبت های بعد از عمل بینی - دکتر جاودانی

 

فهرست مطالب

زمانبندی دوره ریکاروی جراحی بینی و مراقبت های بعد ازآن

هفته اول :

پانسمان خارجی که بر روی بینی قرار گرفته است ، حوداً بین 4 تا 6 روز روی دماغ باقی می ماند. با برداشته شدن بنداژ شاهدبینی و تغییراتان خواهید بود. علاوه بر آن مواردی چون کبودی و ورم نیز دیده می شوند. به جهت کاهش شدت این اثرت می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید و برای خواب و استراحت در حالت درستی قرار بگیرید.

هفته دوم:

چنانچه مراقبت های بعد از عمل بینی  طی هفته ابتدایی به درستی به انجام رسیده باشند ، در هفته دوم شاهد بهبودی سریع تر خواهید بود. انتظار می رود تا پایان این بازه زمانی ، کبودی به طور کامل از بین رفته باشد. اما ورم ، هر چند جزئی همچنان وجود خواهد داشت.

هفته سوم و چهارم :

با رسیدن به هفته سوم ، بخش بیشتری از ورم رفع شده و ظاهر بینی به نتیجه نهایی نزدیک تر می شود. هر چه به پایان یک ماه نزدیک تر می شویم ، اثرات جانبی کاملا بهبود یافته و بافت های بینی با ساختار جدید سازگاری پیدا می کنند. یادتن باشد حداقل تا پایان یک ماه بایستی به طور مداوم دماغتان را چسب بزنید.

 

نکات و مراقبت های بعد از عمل بینی 

خوابیدن بعد از جراحی بینی 

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی بسیار حائز اهمیت است چون در هنگام خوابیدن ، بدن شما انرژی مورد نیاز برای فرایند ریکاوری را به دست می آورد. ممکن است به دلیل تجربه درد ، نتوانید خوب بخوابید. سعی کنید با استفاده از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک ، درد را کنترل کرده و برای بهبود سریع تر ، در طول یک شبانه روز حداقل هفت تا هشت ساعت بخوابید. خوابیدن باید بعنوان یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی ، مورد توجه قرار گیرد.

تغذیه و رژیم غذایی بعد از عمل بینی 

فراموش نکنید که پزشک به شما توصیه کرده است که بلافاصله بعد از مرخص شدن از مرکز درمان ، نباید چیزی بنوشید. در روز فرایند به سیستم گوارشی تان اجازه بدهید استراحت کند. با غذاهای نرم از قبیل سوپ مرغ ، سیب زمینی پخته یا پوره و سبزیجات پخته شده آغاز کنید. مایعات فراوان بنوشید و مقداری فیبر در رژیم غذایی تان بگنجانید. در زمان نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید. استفاده از نی باعث درد گرفتن بینی شما می شود. از خوردن غذاهایی که سیستم گوارش شما را حساس می کند ، خودداری کنید. شیر ننوشید و از غذاهای حاوی فلفل یا ادویه خودداری کنید. به جای نوشیدن آب پرتقال یا مایعاتی که باعث حساس شدن سیستم گوارش شما می شوند ، آب آناناس یا آب انبه بنوشید.

استفاده صحیح و مرتب دارو ها پس از عمل رینوپلاستی

داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید. پزشک فهرستی از دارو ها را برای شما تجویز می کند که به سرعت گرفتن فرایند بهبود و پیش رفتن ریکاوری در یک مسیر هموار کمک می کند. به پزشک خود اعتماد کنید و داروهای تجویز شده را طبق دستور مورد استفاده قرار دهید و مراقبت های بعد از عمل بینی را رعایت کنید. در طول دو هفته اول بعد از جراحی باید از داروهای حاوی آسپرین و ایبوپروفن به دلیل تاثیر آنها بر روی افزایش خونریزی ، خودداری کنید. تنها در صورتی که مصرف این داروها از طرف پزشک مجاز اعلام شده باشد می توانید آنها را مورد استفاده قرار دهید.

فعالیت های روزانه پس از عمل دماغ

در خصوص فعالیت های روزانه ، بهترین جراح بینی تهران ، دکتر علی جاودانی ، توصیه می کند که در طول دوره ریکاوری ، طبق تایم لاین اعلام شده عمل کنید.

  • محدودیتی در خصوص مسواک زدن دندان ها و رعایت بهداشت دهان و دندان ها وجود ندارد. فقط دقت کنید که به آرامی و با ملایمت مسواک بزنید تا فشاری به بینی شما وارد نشود.
  • فین نکنید. احساس گرفتگی در بینی به دلیل تورمی است که وقوع آن بعد از پروسیجر کاملاً طبیعی است. برای کمک به رفع این گرفتگی ، طبق دستور پزشک ، بعنوان بخشی از مراقبت های بعد از جراحی بینی ، از اسپری سالین استفاده کنید.
  • در زمان سرفه یا عطسه کردن ، دهان را باز کنید تا فشار از طریق دهان خارج شده و به بینی شما فشار وارد نشود.
  • هر قدر هم که راننده ماهری باشید ، بهتر است از رانندگی کردن اجتناب کنید. بعد از فرایند به مدت چند روز تاثیر داروی بیهوشی و داروهای مورد مصرف در دوره مراقبت های بعد از عمل بینی باعث احساس گیجی در شما می شود.
  • هیچ محدودیتی برای دوش گرفتن وجود ندارد ولی بهتر است تا زمانی که اسپلینت بر روی بینی شما قرار دارد ، از دوش گرفتن خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که حتماً با آب ولرم دوش بگیرید و از آب داغ خودداری کنید.
  • سیگار نکشید. استعمال سیگار فرایند بهبود را کند نموده و خطر بروی عفونت را افزایش می دهد. این محصول ، دشمن شماره یک کاهش دادن کیفیت مراقبت های بعد از جراحی بینی محسوب می شود.
  • ماده دیگری که باید در طول دوره ریکاوری از آن خودداری کنید ، الکل می باشد. حداقل به مدت سه هفته بعد از جراحی از نوشیدن الکل خودداری کنید. الکل با برخی دارو از قبیل استامینوفن وارد بر هم کنش می شود و واکنش حاصله برای کلیه های شما مضر است.
  • از مصرف محصولات آرایشی در ناحیه جراحی شده خودداری کنید. به مدت 4 هفته نباید حتی کوچکترین فشاری به بینی که تازه عمل شده است وارد کنید.
  • از فعالیت هایی از قبیل رابطه جنسی که باعث افزایش سطح آدرنالین می شود به مدت 10 روز بعد از عمل خودداری کنید. این نوع فعالیت ها باعث التهاب در بینی شده و خطر خونریزی را به همراه دارد. بعلاوه ممکن است در طول رابطه جنسی ، بینی شما ضربه ببیند.
  • در طول دوره ریکاوری سعی کنید حرکات صورت خود را محدود کنید. به این منظور تا حد امکان از خندیدن ، گریه کردن و حرف زدن خودداری کنید. گریه کردن علاوه بر بالا بردن سطح حرکات صورت ، باعث گرفتگی بینی می شود.
  • از مالش دادن و لمس کردن بینی تان خودداری کنید. به هر قیمتی که شده باید از بینی تان در برابر هر گونه ضربه و فشار و آسیب خودداری کنید.

بازگشت به محل کار بعد از عمل جراحی بینی

هر چند این عمل یک فرایند سرپایی محسوب می شود ولی این تنها به این معنی است که بعد از تکمیل فرایند ، می توانید به منزل بازگردید و با دقت مراقبت های بعد از عمل بینی را رعایت کنید. باید به بدن خود قبل از بازگشت به محل کار ، فرصت استراحت کردن بدهید. بخش عمده ای از تورم در طول یک دوره سه روزه فروکش می کند و بیشتر بیماران می توانند بعد از یک هفته ، به محل کار یا تحصیل خود بازگردند. بعد از دو هفته ، اثر زخم ها و بخیه ها نیز چندان قابل رویت نخواهد بود.

ورزش بعد از عمل بینی 

آنچه که باید مد نظر قرار دهید ، اجتناب از انجام فعالیت های فیزیکی سنگین از قبیل ورزش به مدت 6 هفته بعد از فرایند می باشد. این فعالیت ها می تواند فرایند بهبود را طولانی کرده و خطر بروز عوارض جانبی را تشدید کند.

پیاده روی سبک ، تنها ورزش توصیه شده است. بین روزهای سوم تا هفتم بعد از جراحی  ، هر روز به مدت 15 تا 20 دقیقه پیاده روی کنید. بی تحرک نباشید تا گردش خون شما به خوبی انجام شود و کبودی و تورم با سرعت بیشتری فروکش کند.

ورزش های سنگین علاوه بر وارد آوردن فشار به بینی ، خطر آسیب زدن و وارد آمدن ضربه به بینی را نیز به همراه دارد. بنابراین به مدت 3 الی 6 ماه از رفتن به باشگاه ، دویدن ، کشتی گرفتن و فعالیت هایی از این دست ، خودداری کنید.

دکتر علی جاودانی ، جراح بینی شما در شمال غرب تهران به شما درباره مراقبت های بعد از عمل بینی توصیه می کند که به مدت چهار تا شش هفته از رفتن استخر و سونا و جکوزی و سایر ورزش های آبی خودداری کنید. شنا کردن باعث افزایش سرعت تنفس شما می شود و به بینی فشار وارد می کند. این تاثیر باعث تورم بینی شده و فرایند بهبود را به تعویق می اندازد.

برنزه کردن بعد از جراحی بینی

برنزه کردن و قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب نیز ممنوع می باشد. بینی شما بعد از عمل در برابر آفتاب سوختگی بسیار حساس است. قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید می تواند باعث افزایش تورم و تیره شدن اسکارها شود.

عینک زدن پس از رینوپلاستی

در مراقبت های بعد از جراحی بینی توصیه می شود تا یک هفته بعد از فرایند و قبل از برداشته شدن اسپلینت ، از زدن عینک خودداری کنید. اسپلینت از بینی شما مراقبت می کند و از بروز هر گونه تغییر شکل در چارچوب جدید بینی ، جلوگیری می کند. بعد از برداشته شدن اسپلینت تا شش هفته نباید عینک بزنید چون وزن عینک باعث وارد آمدن فشار به استخوان های در حال بهبود بینی و دفرمه شدن شکل بینی می شود.

کنترل درد بعد از جراحی زیبایی بینی

آشکار ترین و در واقع عارضه جانبی شماره یک این جراحی ، درد می باشد. شما در طول 36 الی 72 ساعت اول بعد از فرایند ، درد را تجربه خواهید کرد. تا سه ماه ، بینی شما حساس است و زمانی که آن را لمس می کنید ، درد را حس خواهید کرد. دامنه تجربه درد در بیماران مختلف ، متغیر است ولی بیشتر بیماران ، این پروسیجر را یک تجربه بدون درد می دانند. پزشک ، داروهای مسکن را برای کمک به کنترل درد و مراقبت های بعد از عمل بینی تجویز می کند.

مراقبت از زخم ها و برش ها

برای دستیابی به بهترین نتیجه ، شما باید از برش ها و زخم ها بعد از جراحی به خوبی مراقبت کنید. باید بخیه های بیرونی را تمیز و خشک نگه دارید. بخیه های غیر جذبی در طول یک دوره یک الی دو هفته ای بعد از فرایند ، کشیده می شوند.

شما می توانید با استفاده از پر اکسید هیدروژن و پماد آنتی بیوتیک فرایند بهبود را سرعت ببخشید. با استفاده از یک گوش پاک کند ، پر اکسید هیدروژن را روزی یک بار بر روی خط بخیه بمالید.

در طول دوره بهبود با استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز ، رطوبت محیط را در سطح مطلوب حفظ کنید این مورد یکی از نکات اصلی در مراقبت های بعد از جراحی بینی محسوب می شودب. زمانی که دوش می گیرید ، با یک پلاستیک ، بینی تان را بپوشانید تا خیس نشود. اگر خونریزی ، قرمزی ، تب ، عفونت و مشکلات دیگری را تجربه کردید ، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

کاهش تورم بعد از جراحی بینی

اگر نگران تورم بینی تان هستید ، دکتر علی جاودانی ، جراح بینی شما در تهران ، به شما این نوید را می دهد که بین دو الی هشت هفته بعد از جراحی ، 90 درصد تورم بینی از بین خواهد رفت. اگر احساس می کنید شکل ظاهری بینی شما کج است ، علت آن تورمی است که به طور یکنواخت فروکش نکرده و به مرور زمان با از بین رفتن تورم ، این ناهماهنگی بین طرفین بینی نیز از بین خواهد رفت. با اجرای صحیح مراقبت های بعد از عمل بینی ، به فروکش کردن سریع تر تورم کمک می کنید.

کاهش کبودی بعد از عمل بینی

کبودی دارای شکل ظاهری ترسناکی است ولی نگران نباشید این واکنش طبیعی بدن شما به وارد آمدن ضربات در طول فرایند می باشد. وقتی ضربات برای شکل دهی به بینی وارد می شود ، خون رگ های آسیب دیده در زیر پوست جمع شده و باعث بروز تغییر رنگ می شود. برای کمک به کاهش تورم به اندازه کافی استراحت کنید ، در زمان استراحت کردن ، سر خود را در موقعیت بالاتر از بدن قرار دهید. در زیر چشم ها و گونه ها کمپرس یخ قرار دهید. از قرار دادن کمپرس یخ بر روی بینی خودداری کنید. آب زیاد بنوشید. رژیم کم سدیم را دنبال کرده و از مصرف داروهای رقیق کننده خون ، خودداری کنید.   

در دوره نقاهت عمل بینی از انجام اعمال زیر خودداری کنید :

  • خوابیدن بر روی پهلو یا شکم :

یکی از مهمترین نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی این است که تنها بر روی کمر خود دراز کشیده و استراحت کنید. در غیر این صورت بینی شما هنگام خواب تحت فشار زیاد قرار می گیرد که قطعا فرم آن را تحت تاثیر قرار میدهد.

اگر از جمله افرادی هستید عادت دارید رو شکم بخوابید ، پیشنهاد می شود چند هفته قبل از عمل تمرین خوابیدن بر روی کمر را آغاز کنید. همچنین این را به یاد داشته باشید زمانی که دراز کشیده اید اگر با استفاده از تعدادی بالش سر خود را کمی بالاتر قرار دهید، به پایین آمدن شدت ورم نیز کمک می کنید.

  • مصرف نوشیدنی های الکلی :

حتما شنیده اید که یکی از مراقبت های بعد از جراحی بینی عدم استفاده از نوشیدنی های الکلی است اما دلیل آن را نمی دانید. در این بخش کاملاً توضیح می دهیم. یکی از اصلی ترین عللی که شما را از مصرف این نوع مشروبات در دو هفته اول دوره نقاهت منع می کند ، خاصیت دهیدراته کردن بدن الکل است. در صورتی که بافت های برای این که ریکاوری مطلوبی داشته باشند ، باید آبد بدن حفظ شود.

  • فین کردن :

جراح بینی تاکید زیادی می کند که بعد از عمل به هیچ عنوان در 2 هفته ابتدایی  فین نکنید. برای جلوگیری از این امر باید از هرگونه عاملی که باعث تحریک مخاط بینی می شود دوری کنید. بدین ترتیب سعی کنید هوای محیط محل زندگی تان تمیز باشد و بینی تان با با اسپری سالین تمیز کنید.  

امتیاز دهید