عوارض عمل بینی شما را نگران و مضطرب کرده است ؟ این مقاله را از دست ندهید ! جراحی بینی فرایندی است که طی آن که تغییراتی را در شکل و عملکرد این عضو ایجاد کرده و علاوه بر بهبود دادن شکل ظاهری این اندام ، به ارتقا یافتن کیفیت تنفس از راه دماغ نیز کمک می کند. این پروسه به طور کلی بعنوان یک فرایند بی خطر شناخته می شود ولی مانند هر فرایند جراحی دیگری ، عوارض عمل بینی بعد از اجرای این فرایند ، اجتناب ناپذیر می باشد. دکتر علی جاودانی بهترین جراح راینوپلاستی در تهران ، با اشاره به این مطلب که قابل کنترل بودن دامنه عوارض جانبی به میزان قابل توجهی به مهارت و تجربه جراح وابسته است ، بمنظور آگاه سازی بیماران داوطلب خود ، کلیه عوارض جانبی مرتبط با این فرایند را برای بیماران خود تشریح می کند. در ادامه ، با برخی از عوارض رینوپلاستی  ، آشنا می شویم. 

عوارض عمل بینی - دکتر جاودانی

فهرست مطالب

عوارض عمل بینی به شرح ذیل می باشد:

همیشه انجام هر کاری در کنار ابعاد مثبت ، جوانب منفی نیز به همراه دارد. البته وقوع جنبه منفی حتمی و همیشگی نیست ولی شما باید پیش از انجام هر کاری از آن ها باخیر باشید و موارد را در گوشه ذهن خود نگه دارید تا در صورت وقوع بتوانید واکنش سریع و درستی داشته باشید. بدین ترتیب از پیشرفت آن جلوگیری می کنید. حالا جراحی رینوپلاستی و عمل ترمیمی بینی هم از این قاعده مستثنی نیستند ؛ پس اگر متقاضی عمل هستید به نکات زیر دقت کنید.

عفونت بعد از رینوپلاستی

همیشه خطر بالقوه عفونت بعنوان یکی از عوارض عمل کردن دماغ مانند هر نوع پروسه دیگری قابل انتظار است. رینوپلاستی نیز مورد استثنا نمی باشد هر چند به طور کلی ، عفونت در موارد نادر ، در این فرایند نیز اتفاق می افتد. برای شکل دهی ، برش های ریزی در این اندام خلق می شود. پوست بعنوان یک مانع طبیعی در برابر عفونت های ناشی از باکتری عمل می کند ولی پاتوژن ها می توانند از هر گونه شکاف یا سوراخی برای عبور از سپر پوست و ورود به بدن استفاده کنند.

تجربه درد ملایم و تورم بعنوان یکی از عوارض عمل بینی کاملاً طبیعی است. البته وقتی درد و تورم تشدید می شود ، می توان آن را نشانه ای از عفونت تلقی کرد. این موضوع خصوصاً زمانی اهمیت پیدا می کند که ناحیه ای که درد و تورم در آن تجربه شده است ، قرمز و گرم شود و مایعات زرد یا سبز رنگ از ناحیه برش تخلیه شود.

در چنین شرایطی باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. هدف از مراجعه هر چه سریع تر به جراح بینی ، جلوگیری از انتشار عفونت و بروز مشکلات دیگر می باشد. در صورت تجربه هر یک از موارد زیر ، به پزشک مراجعه کنید:

  • تورم غیر عادی
  • درد مستمر
  • قرمزی که فروکش نکند.
  • خروج ترشحات زرد یا سبز رنگ از محل برش
  • تب
  • گرم شدن پوست و احساس داغ بودن پوست در هنگام لمس کردن آن
  • احساس بوی بد از ناحیه برش
  • خونریزی بیش از حد

درک بهتر علت عفونت و پیشرفت های رخ داده در تکنیک های راینوپلاستی ، کمک کرده است تا عفونت بعنوان یکی از عوارض رینوپلاستی ، به شکل کنترل شده ، مهار شود. گاهی به دلیل عدم اجرای صحیح مراقبت های بعد از عمل بینی ، عفونت اتفاق می افتد.

عفونت می تواند در هر برشی در پوست رخ دهد. باکتری ها می توانند از راه های مختلف خود را به ناحیه برش رسانده و وارد بدن شوند:

  • باکتری ها می توانند از طریق هوا خود را به برش روی پوست برسانند.
  • باکتری ها می توانند در صورت عدم اجرای روش صحیح تمیز کردن برش ، به آن راه پیدا کنند.
  • باکتری ها می توانند از دست های آلوده به برش انتقال پیدا کنند.
  • مرطوب ماندن برش و خشک نکردن آن می تواند بستری را برای باکتری ها برای ورود به بدن فراهم کند.

در برخی موارد نادر ، در صورت اجرای فرایند به دست یک جراح غیر متعهد به سلامت بیمار ، باکتری می تواند به دلیل استریل نبودن محیط اتاق عمل ، به بدن راه پیدا کند. در برخی موارد نیز کوتاهی بیمار در اجرای مراقبت های بعد از پروسه ، عامل انتقال باکتری به بدن است. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی ، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • در جلسات فالوآپ شرکت کنید.
  • دستورالعمل های بعد از رینوپلاستی را با دقت اجرا کنید.
  • برش ها را خشک و تمیز نگه دارید.
  • پانسمان را با دقت و به موقع تعویض کنید.
  • قبل از قرار دادن پانسمان جدید ، اجازه بدهید ناحیه برش به طور کامل در معرض هوا خشک شود.
  • برای کمک به تقویت سیستم ایمنی ، خوب استراحت کنید.
  • در صورت مشاهده علائم عفونت ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی پس از عمل

خونریزی بعد از راینوپلاستی کاملاً نرمال بوده و بخش قابل انتظار در دوره ریکاوری محسوب می شود. بیماران باید هر چند ساعت یک بار گاز استریل زیر بینی را تعویض کنند. وارد آوردن فشار به موضع ، می تواند باعث تشدید خونریزی شود. بنابراین سعی کنید استراحت کنید و از انجام فعالیت های سنگین خودداری نمایید. در صورتی که بعد از گذر چند روز خونریزی متوقف نشد ، به پزشک مراجعه کنید.

تورم بعد از پروسه

شدت تورم بعنوان یکی دیگر از عوارض عمل بینی به فاکتورهای مختلفی از قبیل نوع دماغ ، ضخامت پوست آن ، مقدار کار انجام شده بر روی دماغ در طول فرایند و مراقبت های بعد از آن وابسته است. بعلاوه میزان تورم در افراد مختلف ، متغیر است. تورم در دماغهای گوشتی با پوست ضخیم ، بیشتر است و طول مدت ماندگاری تورم و ریکاوری نیز طولانی تر خواهد بود.

در روش باز که در آن برش ها در ستوچه ایجاد می شود ، میزان تورم در مقایسه با روش بسته بیشتر بوده و زمان ریکاوری نیز طولانی تر خواهد بود. همچنین در دماغ های کج که نیاز به اجرای عملیات بیشتر بر روی ساختار در طول فرایند می باشد ، بیمار تورم بیشتری را تجربه خواهد کرد. میزان تورم در نوک بینی و نیز در نقطه ای که قوز از آن برداشته شده است نیز در مقایسه با سایر نواحی بیشتر می باشد.

ورم بینی جزو عوارض است که موقتی بوده و در فاز اول ، سریع ترین پیشرفت را در فروکش کردن داشته و سپس به تدریج و با سرعت کمتری فروکش می کند. در طول یک دوره 2 الی 4 هفته ای بعد از این فرایند، تغییرات قابل ملاحظه ای در دماغ مشاهده می شود. سپس نتیجه نهایی در یک دوره تقریباً یک ساله قابل مشاهده خواهد بود.

بسیاری از بیماران بعد از پروسه گلایه می کنند که لب بالایی آنها سفت شده و خندیدن برای آنها سخت است. این حالت بعد از مدتی به حالت نرمال بازگشته و به طور کامل رفع می شود.

بعد از یک هفته ، گچ برداشته می شود و تورم که البته کاملاً طبیعی می باشد ، نمایان می شود.

در هفته دوم ، تورم و کبودی که از عوارض عمل بینی نرمال می باشند در دماغ و اطراف آن به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد و شکل ظاهری برای بیمار ، کاملاً قابل قبول خواهد بود.

بعد از 3 الی 4 ماه ، بخش عمده تورم جذب می شود و پف به میزان جزئی تنها در عکس قابل مشاهده خواهد بود.

در دماغ های استخوانی دوره فروکش کردن تورم در مقایسه با انواع گوشتی ، کوتاه تر است. برای کمک به فروکش کردن تورم ، می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • در طول دو روز اول ، بر روی گونه ها و اطراف دماغ ، کمپرس سرد قرار دهید.
  • سر خود را بالا نگه دارید.
  • از حرارت و محیط های گرم دوری کنید.
  • نمک را از رژیم غذایی تان حذف کنید و از خوردن غذاهای بسیار گرم ، بسیار سرد ، جویدن زیاد غذا و نوشیدن مایعات با نی ، خودداری کنید.
  • فعالیت های فیزیکی تان را کاهش دهید.
  • در زمان راه رفتن ، آرام قدم هایتان را بردارید.

کبودی بعد از رینوپلاستی

مهمترین فاکتور در به حداقل رساندن کبودی بعنوان یکی دیگر از عوارض عمل بینی بالقوه ، پزشکی است که پروسه به دست او انجام شده است. هر قدر جراح از مهارت و تجربه بیشتری برخوردار باشد ، احتمال بروز کبودی و تورم کمتر است.

علاوه بر مهارت و تجربه جراح ، برخی عوامل دیگر نیز می تواند احتمال بروز کبودی را تحت تاثیر قرار دهد:

  • نوع جراحی

بخش عمده کبودی زمانی رخ می دهد که تغییرات بر روی استخوان انجام شود. زمانی که رگ های خونی غذا رسان به استخوان ها ، دچار آسیب دیدگی می شوند ، کبودی در اطراف چشم ها و حتی در گونه ها اتفاق می افتد.

  • سن

بیماران مسن تر دارای رگ های خونی آسیب پذیر تری هستند و همین امر می تواند به بروز کبودی منجر شود.

  • ناهنجاری های خونریزی

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان دارای ناهنجاری خونی هستید ، بهتر است موضوع را قبل از انجام فرایند با پزشک در میان بگذارید تا تدابیر لازم برای پیشگیری از بروز کبودی های غیر عادی ، اندیشیده شود.

  • سیگار کشیدن

سیگار کشیدن ، توانایی بدن برای لخته شدن خون را محدود کرده و همین امر موجب طولانی شدن دوره ریکاوری می شود.

بمنظور کمک به کاهش کبودی ، از مصرف داروهای رقیق کننده خون ، قرص های گیاهی ، ویتامین ها و مواد معدنی قبل از فرایند ، خودداری کنید.

استراتژی های کنترل درد پس از پروسه

مقدار درد در بیماران مختلف متفاوت است ولی به طور کلی ، بیماران فرایند رینوپلاستی را به عنوان یک تجربه بدون درد معرفی می کنند.

درد در طول 36 تا 72 ساعت اول ، به حداکثر میزان خود می رسد ولی هر قدر میزان دستکاری بافت ها و ساختار بیشتر باشد ، مدت ماندگاری درد بعنوان یکی از عوارض عمل بینی بیشتر خواهد بود. گاهی تا سه ماه ، زمانی که دماغ را لمس می کنید ، هنوز حساس است.

برای کمک به کاهش درد ، می توانید راهکارهای زیر را دنبال کنید :

  • از استامیوفن و سایر داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک ، استفاده کنید.
  • در خصوص مصرف داروهای صد التهابی غیر استروئیدی از قبیل ایبوپروفن ، با پزشک مشورت کنید.
  • از کمپرس یخ بر روی گونه ها و اطراف دماغ استفاده کنید.
  • در خصوص نکات بهداشتی مربوط به شستشوی دماغ ، از پزشک خود دستورالعمل های لازم را دریافت کنید.

در صورتی که درد علیرغم استفاده از دارو ، بهبود پیدا نکرد و تشدید شد ، موضوع را به پزشک اطلاع دهید. درد در یک دامنه ملایم تا شدید نباید بیش از 48 ساعت به طول بیانجامد.

آسیب دیدگی اعصاب پس از رینوپلاستی

آسیب دیدگی اعصاب در هر فرایند جراحی قابل انتظار است. آسیب دیدگی اعصاب بعنوان یکی دیگر از عوارض عمل بینی در اثر کشش و برش اتفاق می افتد. آسیب دیدگی اعصاب در فرایند راینوپلاستی، موقتی بوده و بعد از مدتی ، اعصاب خود را ترمیم کرده و به شکل عادی باز می گردند. در طول دوره بازگشت عملکرد اعصاب به حالت نرمال ، مواردی از قبیل خارش ، گز گز کردن ، یا حسی شبیه به شوک الکتریکی را تجربه خواهید کرد.

علت مختل شدن حس بویایی و درمان آن

بلافاصله بعد از پروسه، متوجه می شوید که حس بویایی و چشایی تان تغییر کرده است. این یک پدیده نرمال و یکی از عوارض راینوپلاستی است و بدان علت اتفاق می افتد که پروسه مانعی را بر سر راه میلیون ها مولکولی که از مجرای دماغ در حال رفت و آمد هستند بوجود آورده و کار میلیون ها نورون حسی که حواس بویایی و چشایی را در طول روز تفسیر می کنند ، مختل می نماید. با توجه به اینکه حس بویایی تا حدودی با چشایی در هم آمیخته اند ، احساس کردن مزه غذاها بلافاصله بعد از عمل اندکی دشوار است.

البته هیچ جای نگرانی نیست. از دست رفتن حس بویایی و چشایی کاملاً موقتی بوده و در طول یک دوره 4 الی 6 هفته ای ، یعنی زمانی که بخش عمده ای از تورم فروکش می کند ، به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت. در طول این مدت برای اجتناب از آسیب دیدن دهان ، از خوردن غذاهای بسیار سرد یا بسیار داغ خودداری کنید.  

3.3/5 - (6 امتیاز)