جراحی بینی یک فرایند زیبایی است که با اجرای آن ، شکل بینی بهبود یافته و عیوب مربوط به عمکلرد این اندام رفع می شود. با توجه به اینکه عمل بینی ، جراحی است که در صورت انجام می شود ، شاید اینگونه تصور کنید که با اندام ها  و بخش هایی از بدن که در طول ورزش از آن ها استفاده می کنیم ، هیچ ارتباطی نداشته و در نتیجه می توانیم روال عادی ورزش کردن مان را ادامه دهیم. دکتر علی جاودانی ، در تصحیح این طرز فکر برخی بیماران ، اینگونه شرح می دهد که هر چند بینی بخشی از بدن است که در هنگام ورزش کردن ، در مقایسه با دست ها و پاها و سایر بخش ها ، استفاده چندانی از آن نمی کنیم ولی بدن بعد از هر فرایند جراحی ، به زمان ریکاوری نیاز دارد تا بتواند با موفقیت دوره بهبود را پشت سر گذارد. انجام فعالیت های سنگین ، زودتر از موعد مناسب بعد از یک جراحی تهاجمی می تواند اثرات نامطلوبی را بر روی نتیجه درمان بر جای گذاشته و حتی نتیجه به دست آمده را تخریب کند. در این مقاله به شرح زمان مناسب برای ورزش بعد از عمل بینی خواهیم پرداخت.

ورزش بعد از عمل بینی - دکتر جاودانی

فهرست مطالب

خطرات ورزش زود هنگام بعد از عمل بینی

هر چند بینی غیر مرتبط با سایر بخش های بدن به نظر می رسد ولی هر گونه فعالیتی که انجام می دهید ، دارای یک اثر سیستمیک می باشد که اثرات آن در صورت نمایان می شود. به یک بیان ساده باید بگوییم که بعد از هر گونه جراحی صورت از جمله رینوپلاستی ، کل بدن باید بهبود پیدا کند. فعالیت های ورزشی ملایم تا شدید ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث بالا رفتن فشار خون می شود به همین منظور توصیه می شود برای شروع ورزش بعد از عمل بینی باید کمی صبوری کرد. با بالا رفتن فشار خون می توان حدس زد که اندام درمان شده در معرض خطر خونریزی و برخی عوارض دیگر قرار خواهد گرفت. علاوه بر این موارد ، شما تورمی را تجربه خواهید کرد که باعث می شود فرایند بهبود طولانی تر شده و در نتیجه اثرات نامطلوبی بر روی نتیجه فرایند بر جای بماند.

در طول دوره ریکاوری و بهبود ، علاوه بر اینکه لازم است ضربان قلب خود را در سطح پایینی حفظ کنید ، باید از بینی خود در برابر هر گونه آسیب دیدگی احتمالی نیز خودداری کنید. همانطور که می توان تصور کرد ، بینی بعد از عمل ، به شدت حساس و آسیب پذیر است بنابراین هر گونه ضربه احتمالی می تواند باعث وارد آمدن آسیب جدی به این اندام شود و گاهی در ورزش بعد از جراحی بینی شاهد آن بوده ایم که بینی بیمار دچار آسیب شده است.

به این نکته توجه داشته باشید که هر گونه برخورد حتی در حد لمس کردن بینی برای پاک کردن عرق از روی آن می تواند تمام زحمت جراح بینی و خود شما را به هدر داده و رویای داشتن یک بینی زیبا را به سراب تبدیل کند. برای مراقبت از بینی خود به منظور دستیابی به نتیجه ای که بی صبرانه منتظر آن هستید ، و نیز برای پیشگیری از نیاز به انجام جراحی ترمیمی بینی به دلیل وارد آمدن ضربه به بینی ، بهترین راهکار ، خودداری از ورزش بعد از عمل بینی در یک دوره شش ماه می باشد. هر چند راهنمای زیر ، یک دستورالعمل کلی را در اختیار شما قرار می دهد ولی بهترین تدبیر ، گوش کردن به دستورالعمل های پزشک و صدای بدن است.

اگر احساس سرگیجه می کنید ، اگر در ناحیه بینی درد دارید یا حس می کنید بینی تان ذق ذق می کند ، یا اگر حس می کنید تورم بینی تان افزایش پیدا کرده است ، حتماً ورزش کردن را متوقف کنید. گاهی برای بازگشت به سطح ورزشی که قبل از جراحی دنبال می کردید ، باید زمان زیادی سپری شود و بدن به مدت زمان زیادی برای سپری کردن دوره ریکاوری و رسیدن به بهبود کامل نیاز خواهد داشت.

یک تایم لاین کلی برای ورزش بعد از جراحی بینی

استراحت در طول 7 روز بعد از جراحی ، بهترین اقدام محسوب می شود. ورزش بعد از عمل بینی را به قدم زدن در محوطه منزل حداکثر به مدت 20 دقیقه محدود کنید. این قدم زدن باعث می شود که گردش خون شما بهبود پیدا کند و در نتیجه از خطر لخته شدن  خون و کند شدن فرایند بهبود ، جلوگیری به عمل آید. اگر احساس خستگی می کنید یا فکر می کنید نفس تان تنگ می شود ، ورزش نکنید. این نشانه ای از بالا رفتن ضربان قلب می باشد که می تواند شما را در معرض خطر خونریزی قرار دهد.

تمرکز اصلی شما در طول هفته اول بعد از عمل باید بر روی یک ریکاوری موفقیت آمیز و استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک ، طبق دستور باشد. به این ترتیب ، می توانید به کاهش یافتن تورم و کبودی ، کمک قابل ملاحظه ای نمایید. پس تاکید مجدد دکتر علی جاودانی این است که استراحت کنید و آبرسانی به بدن را فراموش نکنید. باید در طول دوره ریکاوری ، ضربان قلب خود را پایین نگه دارید.

 

ورزش بعد از جراحی بینی

 

  • 2 تا 4 هفته بعد از جراحی زیبایی بینی

در این نقطه زمانی بعد از عمل ، بخیه های بینی کشیده شده و اسپلینت بینی شما برداشته شده است. در روز اجرای این دو فرایند ، یک استراحت 24 ساعته به بدن خود بدهید و از تمام فعالیت های فیزیکی ، فاصله بگیرید. بعد از این پروسه ، می توانید به آرامی طول مدت پیاده روی خود را افزایش دهید و فعالیت های فیزیکی که به عبارتی اثر صفر بر روی نتیجه بینی دارند را به آرامی انجام دهید. دقت کنید که به هیچ وجه نباید ورزش های برخوردی یا ورزش های سرعتی را انجام دهید. ورزش های قدرتی در صورتی مجاز است که هیچگونه فشاری به بینی وارد نشود. شدت فشار وارد آمده به بدن در طول بلند کردن وزنه را در سطح سبک حفظ کنید.

از فعالیت هایی از قبیل دوچرخه سواری خودداری کنید. شاید تصور کنید که دوچرخه سواری فشاری به بدن وارد نمی کند ولی خطر زمین خوردن ، و آسیب دیدن ، بینی شما را تهدید می کند. در حین انجام فعالیت هایی از قبیل یوگا که به ظاهر بسیار ملایم هستند ، باید بخش هایی را که شامل خم کردن سر به سمت پایین می شود را حذف کنید.

وقتی ضربان قلب شما بالا می رود ، احتمال خونریزی افزایش پیدا می کند. این خطر همچنین در زمان هدایت خون به سمت بینی نیز اتفاق خواهد افتاد. بعلاوه در طول این مدت زمان ، بینی هنوز حساس است و باید از دویدن و شنا کردن خودداری کرده و سطح فعالیت های فیزیکی و ورزش بعد از عمل بینی را تنها تا سطح 50 درصد افزایش دهید.

  • 4 تا 6 هفته بعد از جراحی بینی

بعد از اولین ماه ریکاوری ، افزایش طول مدت و شدت فعالیت بینی ، بلامانع است. گوش کردن به صدای بدن بسیار حائز اهمیت است. اگر تا کنون در منزل ورزش می کردید ، اکنون می توانید ورزش بعد از جراحی بینی را در باشگاه را از سر بگیرید. ولی مراقب باشید که بینی خود را در معرض خطراتی از قبیل ضربه دیدن قرار ندهید

می توانید فعالیت هایی از قبیل یوگا را انجام دهید و ورزش های قدرتی را به سطح 80 درصد برسانید. به دلیل اینکه بدن شما در طول دوره ریکاوری بیشتر استراحت کرده است شاهد اندام تان تا حدودی دستخوش تغییر شده باشد. نگران نباشید. بعد از سپری شدن دوره ریکاوری می توانید دوباره با از سر گیری فعالیت های ورزشی ، اندام زیبایی خود را دوباره بازیابی کرده و این بار صاحب اندامی زیبا در کنار یک بینی زیبا باشید.

اگر برش های بینی شما به طور کامل بهبود پیدا کرده اند می توانید شنا کردن را نیز به فهرست فعالیت های ورزشی خود اضافه کنید. ولی همچنان باید از ورزش های برخوردی خودداری کرده و سطح ورزش های قدرتی را از 80 درصد بالاتر نبرید.

  • ورزش بعد از عمل بینی پس از 6 هفته

برای بیشتر افراد ، ساختار بینی در هفته ششم بعد از جراحی ، به انسجام کامل می رسد. هر چند این بدان معنی است که می توانید ورزش های با شدت بالا را از سر بگیرید ولی همچنان باید از انجام فعالیت های ورزشی که احتمال وارد آمدن ضربه به بینی در آنها دور از انتظار نیست ، خودداری کنید. در این مرحله ، مشورت با پزشک و به کار بستن توصیه های او را فراموش نکنید.

البته هر بیمار دارای ویژگی های منحصر به فرد خود می باشد ولی به طور کلی چند ماه تا یک سال زمان لازم است که دوره ریکاوری به طور کامل سپری شود. حتی بعد از 6 ماه ، بینی شما هنوز در برابر آسیب دیدن ، آسیب پذیر است. اگر در ورزش هایی از قبیل فوتبال ، بسکتبال ، والیبال و ورزش هایی از این دست ، فعالیت دارید ، لازم است بمنظور مراقبت از بینی در برابر هر گونه ضربه احتمالی ، از محافظ های قابل اطمینان استفاده کنید.

فشار آوردن برای سپری شدن دوره ریکاوری با سرعت فراتر از سطح نرمال ، می تواند به طور بالقوه بر روی نتیجه جراحی ، اثر معکوسی را برجای گذارد. هر چند گاهی سازگاری با الزامات دوره بهبود و ریکاوری خسته کننده و طاقت فرسا است ولی زمانی که به این فکر می کنید که پاداش شما در قبال این صبر و بردباری ، بینی زیبایی است که از زیبایی تحسین برانگیز آن قرار است برای یک عمر لذت ببرید ، انگیزه مضاعفی پیدا خواهید کرد.

فوتبال پس از عمل بینی

ورزش بعد از عمل بینی

فوتبال یکی از ورزش های پرطرفدار میان آقایان به حساب می آید. برای بازیکنان فوتبال یکی از شایع ترین عوامل تهدید آمیز ، برخورد دو بازیکن به همدیگر و مصدوم شدن حداقل یکی از آنهاست. از این بابت است که پس از جراحی کردن بینی ، بازیکنان نگران این موضوع هستند که می توانند مجدداً ورزش خود را در پیش بگیرند یا خیر.

همانطور که گفته شد ، برخورد یک امر اجتناب ناپذیر در ورزش فوتبال است و بینی عمل شده را تا حد زیادی در معرض آسیب قرار می دهد. بنابراین در راستای برنامه ورزش بعد از عمل بینی ، فوتبالیست ها دست کم بایستی یک الی سه ماه پس از جراحی ، از زمین چمن دور بمانند تا دماغ به طور کامل ترمیم شود و میزان آسیب پذیری آن به حداقل برسد.

مورد دیگری که خوب است به آن توجه کنند ، استفاده از گارد محافظتی صورت و بینی است. شاید در هنگام تماشای مسابقه فوتبال مشاهده کرده اید که یکی از بازیکنان یک ماسک که عموما مشکی رنگ است روی صورت خود قرار داده. این ماسک همان گارد محافظتی است که نشان می دهد ناحیه ای از صورت فرد ، مثل بینی ، آسیب پذیر است. استفاده از این گارد ، بینی را از ضربه های محکم و ناگهانی در حین مسابقه یا برخورد با بازیکن تیم حریف ، حفظ می کند.

امتیاز دهید