جراحی بینی یک فرایند جراحی بسیار ظریف ، حساس و منحصر به فرد است که رسیدن به نقطه هدف، یعنی خلق یک نتیجه تحسین برانگیز، مستلزم رعایت دستورالعمل هایی است که از قبل از فرایند جراحی آغاز شده و تا بعد از آن نیز ادامه می یابد. یکی از این دستورالعمل ها شستشوی بینی بعد از عمل است که در این مقاله به تشریح کامل آن پرداخته ایم.

شستشوی بینی بعد از عمل - دکتر جاودانی

روش شستشوی بینی و تمیز کردن آن با گوش پاک کن یا کلرید سدیم بعد از عمل زیبایی بینی یکی از بزرگ ترین دغدغه هایی است که در میان افرادی که تحت عمل قرار می گیرند رواج دارد. در طول دوره ریکاوری بعد از انجام عمل رینوپلاستی ، شستشوی صوت و داخل بینی با سرم آب و نمک و نحوه استفاده صحیح از پماد بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه تمیز کردن بینی از برزو عفونت و بوی بد بینی جلوگیری کرده و از بروز گرفتگی بینی که بعد از جراحی در اثر تجمع مخاط و خون خشک شده در بینی پیشگیری به عمل می آورد ، یاد گیری و اجرای صحیح آن بسیار حائز اهمیت است. دکتر علی جاودانی ، بهترین جراح بینی ، پروسه شستشوی بینی بعد از جراحی را یک بخش لاینفک از کل فرایند درمان تلقی کرده و آموزش های مفید و الزامی را در اختیار بیماران خود قرار می دهد. در این مقاله ، نحوه آماده کردن قطره های شستشو و سرم محلول آب و نمک یا محلول سالین جهت استفاده در طول فرایند شستشوی بینی ، ارائه می شود.

فهرست مطالب

چرا شستشوی بینی بعد از عمل بینی حائز اهمیت است؟

هر ساله تعداد بسیاری تحت این عمل زیبایی قرار می گیرند. برخی این فرایند را با هدف بهبود شرایط تنفس از راه بینی یعنی با هدف درمانی انجام می دهند و برخی دیگر هدف بهبود و ارتقاء زیبایی چهره خود را دنبال می کنند. در هر دو مورد ، اجرای دستورالعمل های مراقبتی و بهداشتی در طول دوره ریکاوری بعنوان بخش جدانشدنی از فرایند درمان ، ضروری و الزامی می باشد. با توجه به اینکه مراقبت های صحیح و اجرای درست دستورالعمل ها می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی حفظ سلامت و ایمنی و نیز نتیجه نهایی درمان بر جای گذارد ، به همین منظور همیشه از سوی پزشکان مورد تاکید بوده و بیماران موظف به اجرای دقیق آن می باشند. یکی از این وظایف شستشوی بینی بعد از جراحی که به نوبه خود در کنار سایر مراقبت های دوره ریکاوری ، مزایایی را به همراه داشته و می تواند از بروز عوارض جانبی گاهاً خطرناک جلوگیری کند.

برخی از مزایای شستشوی بینی بعد از عمل شامل موارد زیر می باشد:

  • جلوگیری از تجمع مخاط و بروز عفونت
  • از بین بردن احساس گرفتگی در بینی و کمک به تنفس راحت تر و بهتر
  • جلوگیری از بروز ترومبوز و تجمع خون خشک شده در داخل بینی
  • جلوگیری از ایجاد بوی بد در بینی بعد از جراحی

بهترین زمان برای شروع شستشوی بینی بعد از عمل

از زمانی که مرکز درمان را ترک می کنید و به منزل عزیمت می یابید ، می توانید پروسه تمیز کردن بینی تان را آغاز کنید. نکته قابل توجه این است که در طول هفته اول ، نمی توانید بینی تان را بشویید. بعد از اتمام عمل ، پزشک بر روی بینی شما قطعه ای به نام اسپلینت قرار می دهد که به منزله یک آتل عمل می کند. مراقبت از این اسپلینت و جلوگیری از وارد شدن ضربه ، لمس شدن یا خیس شدن آن بسیار حائز اهمیت است. بعد از سپری شدن یک هفته پزشک ، اسپلینت را از روی بینی شما برمی دارد و به روی بینی چسب می زند. در برخی موارد علاوه بر اسپلینت ، پزشک در داخل بینی شما از تامپون نیز استفاده می کند. بنا به این دلایل شما تا زمان برداشته شدن این دو مورد ، نمی توانید بینی تان را بشویید.

نحوه شستشوی بینی بعد از عمل جراحی بینی

همانطور که در بالا اشاره شد ، رعایت نکات بهداشتی مربوط به بینی که در قالب دستورالعمل های بعد از عمل توسط پزشک توصیه می شود در پیشبرد موفقیت آمیز فرایند بهبود و دستیابی به یک نتیجه رضایت بخش بسیار حائز اهمیت است. تمیز کردن بینی برای بسیاری از بیماران یک چالش است و دکتر علی جاودانی ، بهترین جراح بینی شما در تهران یا سایر شهرها ، همراهی کردن بیمار در این مرحله را یکی از فاکتورهای همکاری مشترک بین بیمار و پزشک می داند. روش شستشوی بینی بعد از عمل در هر هفته با توجه به تغییرات شکل گرفته در بینی از قبیل برداشته شدن اسپلینت و تامپون ، با هفته های دیگر متفاوت است. در این بخش از مقاله ، به توضیح مرحله به مرحله فرایند شستشوی بینی بعد از جراحی بینی در هفته های بعد می پردازیم :

  • شستشوی بینی بعد از عمل بعد از هفته اول

همانطور که در بالا اشاره شد در طول هفته اول ، در بینی شما اسپلینت و تامپون قرار دارد. شما باید مراقب باشید تا این دو مولفه خیس نشوند. بنابراین نمی توانید در طول این مدت ، صورت یا بینی خود را آب بزنید یا بشویید. ولی در روزهای سوم و چهارم ، مقداری خونابه از بینی شما خارج شده است که خشک شده و قطعاً وجود آن برای شما آزار دهنده است و لازم است که آن را از بینی و صورت خود پاک کنید. برای پاک کردن این خونابه می توانید از یک گوش پاک کن و مقداری آب گرم استفاده کنید. پس از آن می توانید قطره تجویز شده توسط پزشک را مورد استفاده قرار دهید. در روز ششم یا هفتم ، قبل از برداشتن اسپلینت ، لازم است که به حمام بروید و اجازه بدهید که آب بر روی بینی شما جریان یافته و اسپلینت را به طور کامل خیس کند. این کار کمک می کند تا اسپلینت ، راحت تر از بینی شما جدا شود. در همین روز ، به مطب پزشک مراجعه می کنید تا پزشک اسپلینت را از بینی شما جدا کند.

  • شستشوی بینی بعد از جراحی با سرم در هفته های سوم و چهارم

بهترین مایع برای شستشوی بینی ، سرم سالین نرمال 9 درصد یا سرم کلرید سدیم است. شما می توانید این محلول را از داروخانه های محلی تهیه کرده یا به راحتی در منزل آن را درست کنید و برای شستشوی بینی بعد از عمل مورد استفاده قرار دهید. در طول هفته دوم و سوم با استفاده از یک گوش پاک کن آغشته شده به محلول سالین ، بینی تان را تمیز کنید. این کار را با دقت انجام دهید و سعی کنید با بینی تان با ملایمت رفتار کنید تا هیچ آسیبی به بینی تان وارد نشود. در طول این دوره از قطره های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

  • شستشوی بینی از هفته چهارم به بعد

در این مرحله ، بینی و چارچوب آن به یک ریکاوری خوب رسیده است. بنابراین شما می توانید از سرنگ برای وارد کردن سرم در داخل بینی و شستشوی آن استفاده کنید. برای شستشوی بینی بعد از جراحی نخست یک سرنگ 10 سی سی را از داروخانه تهیه کنید. سوزن آن را کنار بگذارید چون مورد نیاز نمی باشد. سپس جلوی سینک بنشینید یا بایستید و سرتان را خم کنید. سپس سرنگ را پر از محلول سالین کنید. نوک سرنگ را جلوی سوراخ بینی بگیرید و محتویات آن را وارد سوراخ بینی کنید. به طور همزمان سعی کنید به آرامی و ملایمت ، محتویات را به بیرون فین کنید تا چیزی وارد گلوی شما نشود. این کار را در سوراخ دیگر بینی نیز تکرار کنید. در طول شستشوی بینی بعد از عمل ممکن است بخیه های جذبی به همراه مقداری خون خشک شده از بینی تان خارج شود. نگران نباشید و شستشو را ادامه دهید.

چرا شسشتشوی بینی بعد از عمل باید با دقت و ظرافت انجام شود؟

برای تمیز کردن بینی و خارج کردن لخته های خون داخل بینی ، به هیچ وجه نباید فین کنید. این کار بسیار خطرناک است و می تواند به بافت های ظریف بینی که تازه تحت درمان قرار گرفته اند ، آسیب وارد کند. حداقل تا سه ماه بعد از عمل بینی ، اجازه ندارید فین کنید. بعلاوه از فرو بردن انگشت یا دستمال کاغذی در بینی برای تمیز کردن آن خودداری کنید. در طول شستشوی بینی بعد از جراحی هم باید مراقب باشید آسیبی به بینی وارد نشود. بینی در دوره ریکاوری آنچنان حساس است که حتی فشار ناشی از عطسه کردن هم می تواند باعث پارگی رگ های خونی و آسیب دیدن مجاری بینی شود. به همین دلیل توصیه می شود که در زمان نیاز به عطسه کردن ، دهان را باز کنید تا فشار هوا از راه دهان خارج شود.

✔ بعد از شستشوی بینی بعد از عمل برای جلوگیری از خشک شدن بینی ، از پماد تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

شستشوی بینی را تا چه مدت ادامه دهیم؟

توصیه دکتر علی جاودانی ، بهترین جراح بینی در شمال غرب تهران به بیماران خود این است که به دلیل اهمیت رعایت بهداشت ، بهتر است شستشوی بینی بعد از عمل را تا دو ماه بعد از جراحی ، هر شش ساعت یک بار انجام دهید. بعد از گذر این دو ماه می توانید طبق زمانبندی قبل از عمل شستشوی بینی را ادامه دهید.

چگونه محلول سالین را در منزل تهیه کنیم؟

تهیه محلول سالین در منزل بسیار ساده است. نخست مقداری آب را بجوشانید و اجازه بدهید تا خنک شود. سپس یک قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب اضافه کنید و خوب هم بزنید. محلول سالین شما جهت استفاده برای شستشوی بینی بعد از عمل آماده است.

می توانیم برای شستشوی بینی بعد از عمل از گوش پاک کن استفاده کنیم ؟

بعضی از بیماران این سوال برایشان پیش می آید که استفاده از گوش پاک کن به منظور تمیز کرذن خون خشک شده داخل بینی ، امکان پذیر است یا خیر. دقت داشته باشید که اگر می خواهید حفره داخلی بینی را با گوش پاک کن تمیز کنید ، باید با احتیاط بسیار زیادی این کار را انجام دهید. دقت داشته باشید که گوش پاک کن را نهایتا تا لبه بینی داخل ببرید و به هیچ عنوان آن را به بخش های داخلی و عمیق تر بینی وارد نکنید. اگر در دوره ای که دماغ در حال ریکا.ری و ترمیم بافت های خود است ، جسم خارجی را با فشار و محکم به داخل ان وارد کنید ، احتمال دارد که به ساختارهای ترمیم شده یا در حال بهبودی آسیب وارد کنید.

تمیز کردن قسمت بیرونی بینی بعد از عمل

شستشوی بینی بعد از عمل

تقریبا با گذشت 7 روز از عمل ، وقتی که بهترین جراح بینی ، گچ و اسپلینت را بر می دارد ، بیمار می تواند پروسه شستشوی بینی بعد از عمل در بخش های خارجی را شروع کند. برای این فرایند هر شخص مجاز است روتین بهداشت و شستشوی صورت خود را دنبال کنید منتها باید دقت داشته باشد که تا هفته 4 الی 6 ریکاوری خیلی آرام و بدون فشار و مالش این پروسه را به انجام برساند. اگر حالت چسبندگی بر روی پوست دماغ احساس کردید ، می توانید با استفاده از محلول استریل یا الکل و پنبه یا گاز ، اثر چسب را از بین ببرید. همچنین دقت داشته باشید که برای تمیز کردن پوست بینی بعد از عمل ، تا زمانی که بهبودی کامل به انجام نرسیده از پروسه هایی مثل استفاده از ماسک و چسب های مخصوص جهت برداشتن جوش های سر سیاه امتناع نمایید.

سخن آخر دکتر علی جاودانی فوق تخصص جراحی پلاستیک ، زیبایی و ترمیمی با بیماران عزیز این است که رعایت این فاکتورها می تواند شما را در سپری کردن یک دوره ریکاوری موفقیت آمیز و دستیابی به نتیجه ای رضایت بخش کمک کرده و شما را از نعمت داشتن یک بینی زیبا بهره مند سازد.

امتیاز دهید