فرایند جراحی بینی یک فرایند سلسله وار می باشد که مدتی قبل از روز اجرای جراحی آغاز شده و تا مدتی بعد از آن ادامه می یابد. دکتر علی جاودانی ، هر یک از این مراحل را در جایگاه خود ، ارزشمند دانسته و معتقد است کوتاهی در هر یک از آن ها می تواند تاثیر نامطلوبی برروی کل فرایند برجای گذارد. در این مقاله ، گوش به توصیه های دکتر علی جاودانی ، بهترین جراح بینی تهران ، در خصوص تغذیه بعد از عمل بینی ، که یکی از مهمترین فاکتورها می باشد ، می سپاریم.

تغذیه بعد از عمل بینی - دکتر جاودانی

فهرست مطالب

تغذیه بعد از جراحی بینی

بعد از تصمیم گیری برای انجام عمل ، جراح خوردن غذاهای سالم برای کاهش خطر جراحی و سرعت دادن به فرایند ریکاوری را بعنوان بخشی از مراقبت های بعد از عمل بینی توصیه می کند.

البته ، ایجاد تغییرات رژیمی بعد از عمل جراحی الزامی است. باید در طول دوره ریکاوری ، از مصرف برخی غذاها اجتناب کرده و حتماً برخی مواد غذایی را در رژیم غذایی مان بگنجانیم. هدف از این همه حساسیت در تغذیه بعد از عمل بینی ،  سرعت بخشیدن به ریکاوری از طریق کمک به سیستم ایمنی و کاهش درد ، التهاب  و تورم می باشد.

تغذیه بعد از جراحی بینی صحیح تنها به دوره بعد از عمل رینوپلاستی محدود نشده و مدتی قبل از آن نیز باید تغییراتی را در تغذیه به وجود آوریم. بهتر است 2الی 4 هفته قبل از جراحی بینی مواد غذایی زیر را مورد مصرف قرار دهیم :

  • مواد معدنی و ویتامین ها

شروع مصرف یک مولتی ویتامین متعادل با نظارت جراح بینی ، سه هفته قبل از جراحی می تواند به بهبود سریع تر کمک کند. باید مقادیر مناسبی از ویتامین را قبل از جراحی مورد استفاده قرار دهید ، ولی بجز ویتامین C ، میزان مصرف سایر ویتامین ها ، نباید خیلی زیاد باشد. مطالعات نشان می دهد که جذب ویتامین C برای بهبود زخم ها بسیار مفید است.

  • پروتئین

پروتئین دومین سنگ زیر بنای مهم و عامل حیاتی برای ساخت و ترمیم بافت های بدن می باشد. اندام ها ، هورمون ها ، گلبول های قرمز ، سیستم ایمنی ، آنزیم ها همگی حاوی پروتئین هستند. مصرف مقدار کافی از این ماده برای تامین نیازهای روزمره و آماده کردن بدن برای عمل جراحی کمک به ترمیم بافت ها ، الزامی است.

  • چای سبز

چای سبز منبع آنتی اکسیدان است. البته ، این نوشیدنی معروف می تواند تاثیرات منفی بر روی بیهوشی ، فشار خون و ضربان قلب بر جای گذارد. نوشیدن چای سبز را حداقل 10 روز قبل از عمل دماغ خود متوقف کرده و در خصوص زمان مناسب برای از سر گیری مجدد آن ، مشورت کنید.

  • میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات معمولاً بخش مرکزی تغذیه بعد از عمل بینی می باشند. البته ، مصرف میوه و سبزیجات در طول 24 ساعت قبل از عمل ، به دلیل محتوای فیبر زیاد ، توصیه نمی شود.

گوارش میوه ، سبزیجات و غلات ، در مقایسه به سایر مواد غذایی ، بیشتر طول می کشد بنابراین بهتر است قبل از جراحی ، حجم مواد غذایی در معده کم باشد . رعایت این نکات می تواند شما را در دستیابی به یک فرایند موفقیت آمیز کمک کند.

بعد از عمل بینی چه غذاهایی بخوریم؟

بعد از عمل و از بین رفتن آثار بیهوشی ، اندکی احساس گرسنگی خواهید کرد. وعده های غذایی نرم که اندکی گرم و مزه دار باشند ، برای دوره مراقبت های بعد از جراحی زیبایی بینی مناسب هستند. ماست یا سوپ ولرم ، بهترین گزینه های غذایی برای تغذیه بعد از جراحی بینی هستند. متناسب با سطح حالت تهوع ، بهتر است بلافاصله بعد از جراحی ، مایعات بنوشید. میل کردن غذاهای نرم را تا چند روز بعد از عمل ادامه دهید.

  • پروتئین

پروتئین ، آمینه اسیدهایی مورد نیاز برای بهبود زخم و بافت را فراهم می کند. بهترین منابع پروتئین ، گوشت بدون چربی ، مرغ ، تخم مرغ ، لبنیات ، لوبیا ، عدس ، آجیل و محصولات سویا می باشد.

  • چربی

چربی ، انرژی را برای بدن فراهم کرده و واکنش سیستم ایمنی را بهبود می بخشد. چربی های سالم از قبیل روغن زیتون ، آووکادو  و آجیل را برای تقویت سیستم ایمنی فراموش نکنید.

  • فیبر

هر چند در طول چند روز اول بعد از جراحی باید وعده های غذایی نرم بخورید ولی حتماً در طول این دوره ، فیبر را نیز در تغذیه بعد از عمل بینی بگنجانید. یبوست بعد از عمل ، به دلیل در هم آمیختن مواد غذایی با داروها ، کاهش یافتن سطح فعالیت و محدود شدن تغذیه بعد از جراحی بینی ، دور از انتظار نمی باشد. اضافه کردن مقداری فیبر به برنامه غذایی در طول دوره مراقبت های بعد از عمل می تواند حرکات روده را بهبود بخشد. میوه های نرم از قبیل گلابی و اناوع مختلف توت ها ، سبزیجات پخته از قبیل هویج و غلات ، منابع غنی فیبر می باشند.

  • غذاهای ضد التهاب

بسیاری از پزشکان میل کردن غذاهای ضد التهاب در طول دوره ریکاوری را توصیه می کنند. این غذها حاوی موادی هستند که از تورم بینی و کبودی بیش از حد ، جلوگیری می کنند. خوردن مقدار فراوان سبزیجات برگ سبز ، سیب ، مرکبات و پیاز قرمز نیز دارای ویژگی های ضد التهابی می باشند.

 

تغذیه بعد از جراحی بینی

 

  • آب

دوره ریکاوری ، زمان خوبی برای کاهش مصرف آب نمی باشد و بر عکس ، توصیه می شود که در طول این دوره حداقل روزانه هشت لیوان آب بنوشید. این کار را در دوره قبل از عمل نیز انجام دهید. اگر دارو مصرف می کنید ، میزان آب بیشتری بنوشید.

  • غذاهای بهبود دهنده زخم

یکی از مواردی که باید در تغذیه بعد از عمل بینی باید رعایت کنید ، خوردن غذاهایی است که می تواند به بهبود زخم های شما کمک کند. این گزینه ها شامل غذاهای حاوی پروتئین فراوان از قبیل گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و غذاهایی می باشند که به عنوان منابع غنی ویتامین A محسوب می شوند. ویتامین A بعنوان یک فاکتور مفید در بهبود سریع زخم ها را می توان در غذاهایی از قبیل هویج ، پرتقال ، و سبزیجات دارای برگ های سبز تیره  از قبیل اسفناج یافت. بعلاوه ، غذاهای حاوی ویتامین C فراوان از جمله مرکبات و غذاهای دریایی که منابع غنی روی به شمار می آیند ، گزینه هایی هستند که گنجاندن آنها در رژیم غذایی می تواند نقش به سزایی در سرعت گرفتن بهبود زخم ها داشته باشد.

  • غذاهای تسکین دهنده اضطراب

شاید بسیاری درد و تورم و کبودی را عمده ترین عوارض جانبی پس از عمل دماغ بدانند ولی دکتر علی جاودانی ، این موضوع را لازم به ذکر می داند که برخی بیماران  از اضطراب در طول دوره قبل و بعد از عمل رنج می برند. این حس گاهی بسیار آزار دهنده می باشد و به همین دلیل پزشک ، ارائه دستورالعمل های لازم برای مهار کردن آن را الزامی تلقی می کند. خوشبختانه ، گزینه های غذایی از قبیل آجیل ، شکلات تلخ ، چای سبز و بابونه وجود دارند که می تواند تاثیر ثابل ملاحظه ای بر روی کنترل این حس داشته باشند.

آیا خوردن آناناس قبل و بعد از عمل بینی الزامی است؟

خوردن آناناس چند روز قبل از جراحی و چند روز بعد از آن ، یک تجویز فوق العاده محسوب می شود. آناناس حاوی بروملائین ، آنزیمی قدرتمند با ویژگی های منحصر به فرد می باشد که روند بهبود در دوره ریکاوری و مراقبت های پس از عمل را با کاهش التهاب ، سرعت می بخشد. این میوه خوشمزه ، کبودی را به حداقل می رساند.

بروملائین ، گوارش را از طریق تسکین حالت تهوع ، بهبود بخشیده و از گرفتگی بینی جلوگیری می کند. قبل از شروع مصرف با پزشک خود مشورت کنید. خوردن این میوه خوب ، بی خطر است ولی دریافت تائیدیه پزشک ، الزامی است. جراح بینی شما ، مقدار مناسب را برای دستیابی به بهترین نتیجه توصیه می کند. آب کرفس نیز باعث کاهش التهاب و از بین رفتن مقدار قابل ملاحظه ای از کبودی می شود.

چند نکته قابل ملاحظه در خصوص تغذیه بعد از جراحی بینی

  1. از میل کردن غذاهای نیازمند به جویده شدن زیاد بمنظور جلوگیری از وارد آمدن فشار به بینی ، خودداری کنید. اگر قبل از جراحی ، دست خود را بر روی بینی تان قرار دهید می بینید که در موقع جویدن غذا چقدر بینی تکان می خورد. البته این حرکت در شرایط نرمال ، مشکلی ایجاد نمی کند ولی بعد از جراحی ، با توجه به اینکه هدف ، کاهش دادن عوارض جانبی است ، بهتر است تغذیه بعد از عمل بینی خود را بیشتر روی غذاهای نرم و مایعات متمرکز کنید تا سطح وارد آمدن فشار به بینی و در نتیجه عوارض جانبی ، به حداقل برسد.
  2. بعد از عمل ، الکل و کافئین مصرف نکنید. مصرف نوشیدنی های کافئین و الکل دار باید تا چند روز به تعویق انداخته شود. الکل رقیق کننده خون است و خطر خونریزی ، تشکیل لخته های خون و تجمع خون در زیر پوست و ورم بینی بعد از عمل را افزایش می دهد. کافئین نیز فشار خون را بالا برده و مشکلات مشابه را برای بیمار بوجود می آورد.
  3. مصرف نمک و ادویه بعد از عمل جراحی را محدود کنید. مقادیر زیاد نمک و سدیم باعث احتباس آب شده و التهاب بینی را افزایش می دهد. غذاهای شور وتند به دلیل تاثیر بر روی بالا رفتن فشار خون ، می توانند باعث بروز خونریزی شوند. بعلاوه ، این نوع غذاها باعث تحریک بافت هایی در بینی می شوند که ساختار مخاطی دارند و همین تحریک می تواند بهبود زخم ها را به تعویق بیاندازد. تحریک سیستم گوارشی در اثر مصرف غذاهای پر ادویه ، مشکل دیگری است که می تواند فرایند بهبود را مختل کرده و در نتیجه از مصرف آنها در طول دوره بهبود باید خودداری به عمل آورید.
  4. مراقب دمای غذایی که می خورید باشید. غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد می تواند فرایند بهبود را کند نماید. برای پیشگیری از سوختن دهان در طول دوره ریکاوری ، توصیه می شود که مصرف سوپ و دیگر غذاهای داغ را برای چند هفته به تعویق بیاندازید. البته غذاهای بسیار سرد نیز می تواند باعث بروز سوختگی ناشی از سرمای زیاد شده و سردرد و حساس شدن دندان ها را به همراه داشته و وضعیت را بدتر کند. شما باید غذاهایی از قبیل میوه ها ، سبزیجات پخته ، پروتئین و منابع فیبر میل کنید که دارای بیشترین ارزش غذایی باشند. تغذیه سالم شامل این گزینه های غذایی است که به سپری شدن یک دوره بهبود موفقیت آمیز کمک می کند.

تغذیه بعد از عمل بینی را تا چند وقت باید دنبال کنیم ؟

معمولا دوره ریکاوری بعد از عمل یک هفته طول می کشد ولی در برخی موارد خاص تا دو هفته نیز ادامه می یابد. بنابراین باید در طول این دوره ، تغذیه غذایی را طبق دستور دنبال کنید. پس از سپری شدن این دوره ، می توانید آرام آرام ، رژیم غذایی نرمال خود را از سر بگیرید.

امتیاز دهید