عمل بینی یک فرایند گزینشی است ولی به دلیل ماهیت جراحی آن ، لازم است اقدامات قبل از عمل بینی به عنوان مقدمه ای برای مساعد نمودن شرایط برای بهره مند شدن از یک نتیجه درمان مطلوب ، انجام پذیرد. البته ، دکتر علی جاودانی ، بهترین جراح بینی در تهران منطقه سعادت اباد ، دستورالعمل های مربوط به اقدامات قبل از جراحی بینی ، را یک فرایند سفارشی می داند که باید پس از انجام معاینات لازم ، متناسب با شرایط بدن هر بیمار ، توصیه شود. ولی در یک قالب کلی ، می توان دستورالعمل های زیر را توصیه نمود.

 

اقدامات قبل از عمل بینی - دکتر جاودانی

 

فهرست مطالب

نکات و اقدامات قبل از عمل بینی به شرح ذیل می باشد:

تست های قبل از عمل بینی

در صورت نیاز پزشک دستوراتی را در خصوص انجام برخی تست ها بعنوان بخشی از اقدامات قبل از جراحی بینی صادر می کند. شما موظف هستید تست های توصیه شده را انجام داده و نتیجه آن را به پزشک تحویل دهید. برخی از این تست ها عبارتند از :

  • تست قند خون : برای انجام این تست لازم است ناشتا باشید.
  • تست PTT : این تست به تشخیص قدرت و میزان توانایی لخته شدن خون کمک می کند.
  • سی تی اسکن : پزشک از این تست برای مشاهده پوشش داخلی بینی استفاده می کند.
  • تست بارداری : در صورتی که مشکوک به باردار بودن هستید ، پزشک انجام تست بارداری را برای شما توصیه می کند. در صورت مثبت بودن تست ، جراحی بینی شما تا زمان بعد از وضع حمل و مساعد بودن شرایط بدن برای قرار گرفتن تحت عمل به تعویق خواهد افتاد.
  • تست روانشناسی : شاید نیاز به انجام تست روانشناسی قبل از عمل بینی اندکی برای شما سوال برانگیز باشد که چه ارتباطی بین رینوپلاستی و نیاز به انجام تست روانشناسی وجود دارد. این عمل فرایندی است که داشتن انتظارات منطقی از نتیجه درمان در آن الزامی می باشند. برخی بیماران به دلیل توقعات غیر منطقی اغلب از نتیجه درمان خود نازاضی هستند و تصور می کنند که عمل دماغ می تواند در چهره آنها معجزه کند. تست روانشناسی با هدف اطمینان از رسیدن فرد داوطلب درمان به بلوغ فکری و روانی و تصمیم به انجام عمل بنا به یک تصمیم شخصی و بدون تاثیر گرفتن از سایر افراد یا بنا به خواسته دیگران ، انجام می شود.

پزشک در طول جلسه مشاوره بعنوان بخشی از اقدامات قبل از عمل بینی ، آزمایش فیزیکی را بر روی بینی و سایر بخش های مرتبط در صورت شما انجام می دهد. او در خصوص سابقه پزشکی شما از قبیل بیماری هایی که قبلاً به آنها مبتلا شده یا در حال حاضر به آنها ابتلا دارید ، جراحی هایی که قبلاً انجام داده اید و سایر فاکتورهای مرتبط کسب اطلاعات می کند. هدف از جمع آوری همه این اطلاعات ، منظور نمودن آنها در ترسیم طرح درمان و مراقبت های قبل از عمل زیبایی بینی و خلق یک طرح درمان متناسب با بالاترین سطح استاندارد ایمنی برای سلامت شما می باشد.

همچنین در طول جلسه مشاوره ، عکس هایی از بینی شما در زاویه های مختلف گرفته می شود.

داورهای تجویز شده توسط پزشک در جلسه مشاوره را تهیه کنید و در منزل بگذارید. این داروها برای کمک به شما در مدیریت درد و تجربه کردن یک دوره ریکاوری خوب تجویز می شود. برخی داروها نیز آنتی بیوتیک بوده و با هدف پیشگیری از بروز خطر ابتلا به عفونت تجویز می شود. بعلاوه برخی ملزومات برای استفاده در مرحله شستشوی بینی ، تعویض چسب و پانسمان و برخی اقدامات دیگر مورد نیاز می باشد.

یک محل مخصوص سپری کردن دوره ریکاوری را در منزل آماده و تجهیز کنید. دوره ریکاوری شما چند روز تا یک هفته طول می کشد و لازم است در طول این مدت ، آرامش داشته باشید. به همین منظور در منزل ، محل مناسبی را که فکر می کنید آرامش بیشتری در آنجا دارید انتخاب کرده و آن را به اقلامی که برایتان سرگرم کننده هستند تجهیز کنید.

در صورت ابتلا به هر گونه بیماری یا آلرژی ، حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید. پزشک متناسب با شرایط شما ، بهترین طرح درمان را که بتواند بیشترین استاندارد حفظ سلامت را برای شما به همراه داشته باشد برایتان ترسیم می کند.

سلامت عمومی و تغذیه خوب ، بخش لاینفک اقدامات قبل از جراحی بینی محسوب می شود و در فرایند ریکاوری تاثیر قابل ملاحظه ای را بر جای می گذارد. فرایند بهبود که بعد از جراحی اتفاق می افتد ، تحت تاثیر غذاهایی قرار دارد که قبل از جراحی بینی میل کرده اید. تورم ، کبودی ، تغییر رنگ ، شکل گیری بافت اسکار ، قرمز شدن و مدت زمان بهبود ، همگی از رژیم غذایی بخصوص در هفته منتهی به روز جراحی تاثیر می پذیرد.

بسیاری از بیمارانی که توصیه های پزشک خود را در خصوص اقدمات قبل از جراحی بینی و خصوصاً  تغذیه با دقت دنبال می کنند ، علاوه بر دستیابی به منافع سلامت و لذت بردن از داشتن یک بدن سالم ، می توانند از یک وزن ایده آل ، سطح انرژی بالا و آمادگی ذهنی بالا نیز بهره مند شوند. در واقع ، بسیاری از بیماران حتی بعد از عمل نیز دستورات تغذیه ای صحیح را با هدف بهره مندی از مزایای یک سبک زندگی سالم ، دنبال می کنند.

اهمیت جلسه مشاوره پیش از جراحی بینی

توضیح داده شد که در حین این جلسه ، معاینات کاملی از بیمار به انجام می رسد و نیز اقدامات قبل از عمل بینی در اختیار فرد قرار می گیرد. اهمیت مشاوره زمانی مشخص می شود که فرد این جلسه را با جراح خود تجربه نکند. در صورت عدم بیان تمامی مسائل ، ممکن است جراح نتواند در خصوص کاندید بودن یا نبودن مراجعه کننده تصمیم درستی بگیرد و بدین ترتیب مشکلاتی در حین عمل یا در زمان ریکاوری نمود پیدا کنند.

انتخاب تکنیک بیهوشی

یکی دیگر از اقدامات قبل از عمل بینی ، انتخاب متد بیهوشی است. از دو نوع بی حسی موضعی و بیهوش عمومی ، با در نظر رفتن شرایط بیمار ، یک روش انتخاب می شود. بیماران عزیز دقت داشته باشند که باید تصمیم گیری در این خصوص را برعهده متخصص بگذارند.

تغذیه قبل از عمل بینی

در این بخش از مقاله اقدامات قبل از عمل بینی ، دکتر علی جاودانی ، بهترین جراح بینی تهران ، توصیه هایی را در خصوص تغذیه قبل از عمل بینی در اختیار شما قرار می دهد:

  1. هر روز مقدار زیادی آب بنوشید. 70 درصد بدن ما را آب تشکیل می دهد و کل آب مورد نیاز ما باید مرتباً جایگزین شود.
  2. 30 دقیقه قبل از هر وعده غذایی مقداری آب بنوشید.
  3. در طول روز 5 وعده غذا بخورید: سه وعده اصلی و دو میان وعده
  4. تعداد وعده های غذایی خود را بیشتر کرده و حجم هر وعده را کم کنید.
  5. در هر وعده غذایی یا میان وعده ، پروتئین کم چرب بگنجانید.
  6. میوه و سبزیجات را در سبد غذایی تان افزایش داده و پاستا ، نان و غلات را کمتر کنید.
  7. حتماً سعی کنید کربوهیدرات مورد نیاز بدن خود را از میوه و سبزیجات تامین کنید.
  8. بیشتر از یک کف دست ، پروتئین نخورید.
  9. در هر وعده غذایی بهتر است میزان کربوهیدرات ، دو برابر پروتئین باشد.
  10. حتماً صبحانه میل کنید. بهترین زمان خوردن صبحانه ، یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب است.
  11. قبل از خواب ، یک میان وعده کوچک میل کنید.
  12. همیشه نیم ساعت قبل از ورزش کردن ، یک میان وعده کوچک بخورید.

مواردی که باید از مصرف آنها قبل از عمل بینی خودداری کنید :

سیگار کشیدن را ترک کنید و سعی کنید از قرار گرفتن در محیط هایی که آلوده به دود سیگار است نیز اجتناب کنید. از مصرف مکمل های گیاهی جز در صورت تجویز پزشک ، خودداری کنید. مصرف الکل و داروهایی از قبیل استروئید ها را قطع کنید این موارد جز مهم ترین اقدامات قبل از عمل بینی می باشد.

استعمال سیگار بر روی ریه های شما تاثیر می گذارد. بعلاوه ، عملکرد قلب شما را مختل کرده و رگ های شما را تنگ کرده و در نتیجه خون رسانی به ناحیه درمان به خوبی انجام نخواهد گرفت. سیگار بر روی عملکرد داروهای بیهوشی نیز اثر گذاشته و به طور کلی نتیجه جراحی بینی شما را مختل خواهد نمود.

هر چند برخی داروها و مکمل های گیاهی می تواند در بهره مند شدن از یک زندگی سالم تر و طولانی تر دخیل باشد ، ولی شواهد جدید ثابت کرده اند که این داروها عمدتاً تاثیرات مثبت را از طریق رقیق کردن خون بر جای می گذارند. استفاده از رقیق کننده های خون در نحوه عملکرد داروهای بیهوشی ، فرایند جراحی و روند بهبود ، اختلال ایجاد می کنند. بنابراین حتماً باید از مصرف مکمل های رژیمی ، ویتامین ها یا داروهای گیاهی ، حداقل دو هفته قبل از جراحی بینی خودداری کنید.

از پوست خود در برابر اشعه های خورشید مراقبت کنید. مراقبت از پوست تحت هر شرایطی در برابر آفتاب الزامی می باشد. نور خورشید دشمن شماره یک پوست شما است و قرار گرفتن در معرض آن برای مدت طولانی می تواند باعث بروز آفتاب سوختگی شود. لازم است اقدامات قبل از جراحی بینی که شامل مراقبت از پوست می باشد را رعایت کنید تا از شرایط لازم برای قرار گرفتن تحت عمل و پیش رو داشتن یک فرایند موفقیت آمیز ، برخوردار باشید.

مکمل های توصیه شده توسط پزشک را مورد استفاده قرار دهید.

در شب قبل از عمل بینی آرنیکا را با دوز 30c ، مورد استفاده قرار دهید. این محصول در فروشگاه های مواد موجود می باشد. شما می توانید این محصول را به شکل قرص نیز تهیه کرده و مصرف کنید. مصرف این محصول با دوز توصیه شده بسیار حائز اهمیت است. قرص ها را به مدت 15 تا 30 دقیقه قبل از خوردن در زیر زبان قرار دهید.

در روز قبل از جراحی بینی ، دو بار در روز بروملائین 500mg مصرف کنید. مصرف این محصول را تا 5 روز بعد از عمل ادامه دهید. این آنزیم آناناس که باعث کاهش کبودی می شود در فروشگاه های مواد غذایی موجود می باشد.

اقدامات سه هفته قبل از جراحی بینی

  1. از مصرف آسپرین و سایر مکمل ها و ویتامین های رقیق کننده خون خودداری کنید.
  2. مصرف داروهای ضد التهاب از قبیل ایبوپروفن ، موترین ، و هر داروی حاوی ترکیبات آسپرین ممنوع می باشد.
  3. مصرف ویتامین E جز در شکل مولتی ویتامین ، ممنوع است.
  4. از دیگر اقدامات قبل از عمل بینی قرار دادن فهرست تمام داروها و مکمل های خود را در اختیار پزشک است تا بنا به صلاحدید خود ، توصیه های لازم را در اختیار شما قرار دهد.

مراقبت های دو هفته قبل از عمل بینی

  • از مصرف نوشیدنی های الکلی به دلیل تاثیر آنها بر روی رقیق شدن خون و احتمال خونریزی ، خودداری کنید. مصرف مکمل ها و ویتامین ها را طبق دستور پزشک دنبال کنید.
  • اگر لیپوساکشن انجام داده اید ، مصرف مکمل آهن را آغاز کنید.
  • یک یا دو بار در روز ، 500 میلی گرم ویتامین C مصرف کنید. ویتامین C فرایند بهبود را تقویت می نماید.

یک هفته قبل از عمل بینی

در صورت تمایل موهایتان را رنگ کنید چون بعد از عمل ، تا مدتی مجاز به انجام این اقدامات نمی باشید.

حتماٌ هماهنگی های لازم را با یکی از دوستان یا نزدیکان خود انجام دهید تا در روز جراحی زیبایی بینی ، شما را همراهی کند.

ساعات کار خود را کم کرده و سعی کنید بیشت استراحت کنید. تا دیر وقت بیدار نمانید و به خواب شبانه تان اهمیت بدهید.

سه روز قبل از جراحی بینی

دوبار در روز صورت خود را تمیز بشویید. بعلاوه ، پشت گوش ها را نیز بشویید. از مصرف تمام کرم های پوستی خودداری کرده و استفاده از محصولات پوستی را تنها به تمیز کننده ها محدود کنید. از دیگر مواردی که در اقدامات قبل از عمل بینی بخصوص سه روز قبل باید مد نظر قرار دهید این است که ورزش نکنید.

شب قبل از عمل بینی

از نیمه شب ، چیزی نخورید و ننوشید. حتی آب ، قهوه ، آدامس و قطره سرماخوردگی نیز ممنوع می باشد. موهایتان را طبق معمول بشویید و دوش بگیرید. از استعمال اسپری مو ، ژل مو دیگر محصولات مو خودداری کنید.

در روز عمل بینی

  • در صورت تمایل می توانید در صبح روز عمل نیز دوش گرفته و موهای خود را مجدد بشویید. ولی بازهم طبق توصیه قبل از استعمال محصولات مو خودداری کنید.
  • آرایش نکنید. عطر و ادکلن نزنید و از انداختن زیورآلات وگذاشتن لنز نیز خودداری کنید.
  • لباس های گشاد بپوشید و سعی کنید لباس هایتان از جلو با زیپ یا دکمه بسته شود تا در موقع تعویض لباس مرکز درمان ، با مشکل روبرو نشوید.
  • هماهنگی های لازم را با یکی از دوستان یا نزدیکان جهت بر عهده گرفتن مسئولیت رانندگی و بازگرداندن شما به منزل انجام دهید.
  • دندان ها را مسواک بزنید ولی از نوشیدن آب خودداری کنید.

پیش از موعد ، برای رفت و آمد به بیمارستان ، برنامه ریزی کنید

تیم جراحی ، توصیه های لازم در این مورد را در اختیار شما قرار می دهند. از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید تا این وظیفه را به عهده بگیرند. همچنین ممکن است نیاز باشد به مدت سه یا چهار روز پس از عمل، یک همراه کنار شما بماند.

حداقل ده روز مرخصی بگیرید

از جمله اقدامات قبل از عمل بینی، این است که مرخصی بگیرید تا وقت کافی برای استراحت و بهبود یافتن کامل داشته باشید، همین امر موجب می شود خود به خود فعالیت شدید نداشته باشید. پیشنهاد ما این است که دو هفته را صرف این موضوع کنید.

اطمینان حاصل کنید که در خانه، کمپرس سرد دارید

ترجیح بر این است که پس از اتمام جراحی، از خانه خارج نشوید. پس هنگام در نظر گرفتن اقدامات قبل از عمل بینی، قرص خواب و کمپرس سرد خریداری کنید تا زمانی که به خانه می رسید، همه چیز آماده باشد. می توانید غذاهایی که راحت هضم می شوند را نیز تهیه کنید تا پس از رینوپلاستی نوش جان کنید.

آرایش نکنید

این موضوع مختص روز جراحی نیست، استفاده از لوازم آرایش ریسک عفونت را بالا می برد. صورت شما باید عاری از هرگونه باکتری و کثیفی باشد.

سرماخوردگی قبل از رینوپلاستی

فصل های سرد، زمان مناسبی برای انجام این پروسه نیستند. چون در این پروسیجر، انسداد بینی امری طبیعی است و اگر با سرماخوردگی همراه شود، تشدید می شود. با اینکه پزشکان معتقدند سرماخوردگی روی نتیجه این پروسه تاثیری نمیگذارد، اما کسانی که دچار عفونت شده اند، بهتر است عمل بینی را به زمانی دیگر موکول کنند تا خطر بروز عوارض جانبی کاهش یابد. در صورت ابتلا به این بیماری، از جمله اقدامات قبل از عمل بینی که پزشک انجام می دهد، تجویز آنتی بیوتیک یا داروی سرماخوردگی است تا علائم آن کاهش یابد.

امتیاز دهید